Nieuws

Winst chipkaartbedrijf gaat naar vervoerbedrijven

Reizigers 100 miljoen door neus geboord

Amsterdam - Vervoerders laten de reizigers opdraaien voor de 100 miljoen die de reorganisatie van chipkaartbeheerder TLS kost. Die onderneming is nu vooral in handen van NS, maar verandert op verzoek van staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) in een bedrijf van alle ov-bedrijven.

Meer dan een jaar is er gesteggeld over het nieuwe chipkaartbedrijf. De huidige aandeelhouders (NS, GVB, HTM en RET) wilden geld voor hun aandelen zien. Maar de nieuwkomers als Arriva weigerden dat te betalen, omdat ze vonden dat NS genoeg subsidie had gehad om TLS op te starten.

Als oplossing is nu bedacht dat 100 miljoen aan NS en de gemeentelijke vervoerbedrijven wordt betaald uit de winst van TLS. Om een flink aantal miljoenen meteen uit te kunnen keren, is alvast een lening van 60 miljoen bij de Rabobank afgesloten.

Terugvloeien

TLS is een organisatie zonder winstoogmerk. Het bedrijf maakt ongeveer 15 miljoen per jaar winst op chipkaarttransacties. Deze verdiensten moeten dus eigenlijk terugvloeien naar de reiziger. Bijvoorbeeld door goedkopere ritten of een goedkopere chipkaart aan te bieden. Maar dat gebeurt niet. Besloten is om de tarieven en de kosten van een chipkaart gelijk te houden. Om zo de winst overeind te houden en daarvan NS en de andere bedrijven uit te betalen.

Deze deal steekt des te meer daar de kosten van TLS toch al als te hoog worden ervaren door Kamerleden en reizigersclubs. Marketingdirecteur Gosse Veenstra van Connexxion zei vorig jaar dat TLS veel te duur was. TLS rekent ongeveer 50 miljoen per jaar voor de chipkaarttransacties. Veenstra zei dat dit met minstens 10 miljoen per jaar omlaag kon, als het aan de private partijen werd overgelaten. Hij rekende voor dat reizigers door de hoge kosten 2,5 procent te veel betaalden voor hun kaartje.