Nieuws/Binnenland

Megastrop voor ProRail

Den Haag - Het is financieel helemaal mis bij ProRail. De spoorbeheerder heeft de kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor niet in de hand. Een onafhankelijk bureau spitte de financiën door en er blijkt een megatekort te zijn van 475 miljoen euro.

De tegenvaller is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu verstopt in een bijlage van de Prinsjesdagstukken.

Volgens het ministerie is er nu geen overheidsgeld voorhanden om het gat te dichten. Er zullen kostenbesparende maatregelen moeten worden doorgevoerd om de misère op te lossen. Voor de treinreizigers zullen die maatregelen zeer ingrijpend zijn, zo wordt geschetst. Dit omdat ProRail de afgelopen jaren al flink in eigen vlees heeft moeten snijden en er geen simpele ingrepen meer over zijn.

Hinder

Om ProRail uit het slop te trekken, stellen de onderzoekers voor om meer werkzaamheden op het spoor overdag te doen in plaats van ’s nachts. Voor dagwerk geldt namelijk een lager arbeidstarief dan voor nachtwerk. De treinreiziger zal daar echter flink onder moeten lijden. Grote verstoringen en vertragingen op het spoor dreigen als er vaker overdag aan de rails wordt gesleuteld.

Ook een mogelijkheid is om meer spoorlijnen ’uit de hoofdspoorweginfrastructuur te halen’. Hiermee lijkt het ministerie te doelen op het sluiten van sommige spoorlijnen. Een andere manier is het simpelweg snijden in het aantal treinen dat op het Nederlandse spoor mag rijden. Ook kunnen stations worden ’versoberd’. Maatregelen die minder pijn zullen doen, zijn het verhogen van de productiviteit bij ProRail en het fiscaal stimuleren van treinen die het spoor niet zo snel doen slijten. ProRail kan dit doen door een lagere gebruiksvergoeding te rekenen voor vervoerders die spoorvriendelijke treinen inzetten, zo wordt gemeld.

Druk

De miljoenenstrop brengt staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) verder in het nauw. In de Tweede Kamer neemt de druk op de PvdA-bewindsvrouw al maanden toe. Dit vanwege steeds maar terugkerende berichten over kostenoverschrijdingen bij de aanleg van stations. De oppositie vraagt zich steeds vaker hardop af hoe groot de chaos op het spoor nou precies is, of de PvdA-bewindsvrouw daar de Tweede Kamer wel goed en tijdig over informeert en of zij wel de aangewezen persoon is om het dreigende spooronheil af te kunnen wenden.