Nieuws
504939
Nieuws

Ahold speelt zich in de kijker met LaPlace-formule in VS

Boston - De Amerikaanse Ahold-dochter Fresh Formats is aan het kijken of de formule van La Place kan aanslaan in de Verenigde Staten.

Afgelopen week opende onder de naam Bfresh de eerste winkel in Boston. In de komende weken wordt een tweede winkel geopend. Het gaat om een licentie-overeenkomst. V&D, het moederbedrijf van La Place, probeert de horecaformule onder de naam Little Kitchen ook op eigen kracht in het land uit te rollen.

Het gebeurt niet zo vaak dat twee Nederlandse detailhandelsbedrijven gaan samenwerken in de Verenigde Staten. Maar het is ook nog eens puur toeval.

Opmerkelijke stap

Achttien maanden geleden heeft Ahold een apart Amerikaans bedrijfsonderdeel opgezet met de naam Fresh Formats: om snel kleine dingen te proberen en als ze niet lukken ook weer van de markt te halen. De mensen daar zijn in contact gekomen met Little Kitchen. Toen er in Zaandam en Amsterdam-Zuidoost, waar de hoofdkantoren van Ahold en V&D zitten, gemeld dat Fresh Formats een samenwerking aan wilde gaan met Little Kitchen, werd er even opgekeken.

Bfresh staat dan ook volledig los van alle andere activiteiten van Ahold in de Verenigde Staten. Er worden geen producten verkocht van de Amerikaanse Ahold-ketens Stop & Shop en Giant. “Dit is geen strategie. Wij kijken gewoon naar de mogelijkheden in de markt”, klinkt op het Ahold-hoofdkantoor. “Fresh Formats heeft de opdracht gekregen om aan innovaties te werken. Meer niet.”

Goede kansen

Analist Patrick Roquas van de Rabobank bezocht afgelopen week de Amerikaanse stad Boston en kwam enthousiaster terug dan verwacht. De winkel is nu nog in een testfase, maar hij dicht de nieuwe Ahold-keten goede kansen toe. Vandaag publiceert hij een rapport over zijn bevindingen.

Het Zaanse concern heeft een vernieuwing hard nodig in de Verenigde Staten”, stelt Roquas. “Er woedt een stevige concurrentie in het Amerikaanse supermarktlandschap waarbij de marges zwaar onder druk staan. De traditionele supermarkten in de VS hebben het heel erg lastig. Dat voelt Ahold sterk in zijn financiële resultaten. Het innovatieve vermogen van Ahold in de VS is bovendien erg zwak geweest. Maar Bfresh zag er veelbelovend uit. Je krijgt als Nederland direct het gevoel dat je in La Place staat. Dit is iets met lef. Je krijgt het gevoel dat er iets gebeurt”, stelt Roquas vast.

Blij verrast

Het is belangrijk voor Ahold dat er in de Verenigde Staten een innovatie wordt gepresenteerd. “In Nederland hebben ze het ook niet makkelijk,”, aldus de Rabo-analist. “Maar hier zie je Albert Heijn wel innoveren, zoals met AH To Go. Dat vernieuwingen hebben ze in de VS gemist. Als dit lukt, is dit een mooie manier om compensatie te vinden, al is het nog wel de vraag of het voldoende winstgevend te krijgen is.”

Ook bij V&D zijn ze blij verrast met de belangstelling voor La Place. “In Amerika kennen ze nog niet iets dat lijkt op La Place”, reageert een zegsman van V&D op de licentie-overeenkomst met Ahold. “Het afgelopen jaar hebben we La Place geïntroduceerd op de kantoren van zoekmachine Google. Met succes. Die mate van versheid kennen ze in de Verenigde Staten nog niet. Inmiddels werken er acht mensen vanuit ons kantoor in Boston”, zegt hij.

Als het aanslaat kan de samenwerking tussen V&D en Ahold uitgebreid worden, vindt Roquas. “In een concern waar de financiële middelen goed op orde zijn, kan de formule La Place goed tot zijn recht komen”, speculeert hij.

 Klik hier voor al het actuele beurs- en bedrijfsnieuws