Nieuws/Binnenland
506573
Binnenland

’Bereikbaarheid Rotterdam The Hague moet sterk verbeteren’

Plan: onbemande shuttles vliegveld

Rotterdam - Er komen mogelijk onbemande busshuttles tussen de Randstadrail en vliegveld Rotterdam The Hague Airport om de bereikbaarheid te vergroten.

Al jaren is het vliegveld enkel met de bus bereikbaar die ook nog eens gratis een complete rondreis door zowat heel Overschie weggeeft. Ondanks meerdere plannen als het verleggen van het metrospoor of tramlijnen door te trekken is er nog steeds geen oplossing bedacht.

Daarom gaan de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de provincie Zuid-Holland nog intensiever samenwerken om de internationale slagkracht te vergroten. De samenwerking is onder meer gericht op de verbetering van de internationale bereikbaarheid, zo maakten de beide partijen gisteren bekend.

Om de regio te versterken zijn investeringen voor de korte en lange termijn nodig. Er zijn daarvoor acht samenwerkingsprojecten aangewezen.

„We moeten oplossingen vinden voor de knelpunten in de bereikbaarheid”, legt een woordvoerder van de provincie uit. „Of dat nu over de weg, water of in de lucht is. Iedereen, op de mensen na die geluidsoverlast van het vliegveld ondervinden, is overtuigd van de meerwaarde ervan.”

Plannen zijn er te over geweest de afgelopen jaren, weet ook de provincie. „Er is gesproken over het doortrekken van de tramverbinding tussen Den Haag en Delft naar Rotterdam. Ook is overwogen om het hoofdgebouw te verplaatsen op het vliegveld. Vaak zijn de hersens gepijnigd op zoek naar haalbare oplossingen.”

Wat het wordt hangt af van de steun van het Rijk. „We kijken naar meerdere opties, waarvan sommige geschikt zijn voor de korte termijn en andere voor de lange. We hebben het Rijk nodig voor de ontwikkeling ervan, dat bepaalt de volgorde.”

Het aanpassen van het metrostelsel kost miljarden en lijkt op korte termijn onhaalbaar. „Onbemande ov-voertuigen vanaf de Randstadrail inzetten is een optie. Je hoeft daarvoor niet veel te verbinden, de metro is vlakbij en het is een hoogwaardige verbinding.”

Een dergelijk systeem is al in gebruik tussen metrostation Kralingse Zoom en bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel. Het heet ParkShuttle en er rijden busjes rond zonder chauffeur op vaste routes via een computergestuurd systeem.

Een andere mogelijkheid blijft het doortrekken van de tramverbindingen. Het doortrekken van de tram zou nog kunnen, beseft ook de provincie.