Nieuws
506755
Nieuws

De Weegschaal

Wat is nu écht gezonder: sportdrank of chocolademelk?

Welk kind is er niet dol op zoete sapjes. Alleen wordt het ze, juist door die overdaad aan suikers, vaak onthouden. Maar als je ze dan toch trakteert, wat is dan eigenlijk beter: chocolademelk of een sportdrankje? Voedingsdeskundige Carina Noordervliet ging op onderzoek uit.

Elke week na voetbal wordt het mij weer gevraagd: ‘Mama mogen wij een sportdrankje?’ Elke week krijgen mijn kinderen hetzelfde antwoord: nee! Ik heb ze nu ook al talloze keren uitgelegd waarom ze het niet krijgen. Sportdrankjes zitten boordevol suiker en ik vind het niet nodig om na een uurtje trainen kinderen aan een suikersapje te zetten. Deze bewuste opvoeding zorgde er echter wel voor dat mijn oudste zoon en zijn vriendje vorige week zelf op onderzoek uitgingen. Ze kwamen verhaal bij mij halen omdat ze af en toe wel chocomelk kregen, terwijl dit minstens zoveel calorieën bevat. Waarom mochten ze dat wel en geen sportdrank? Welk drankje was nou eigenlijk slechter?

Suikers

Ik vond het een goede vraag én ook zeker eentje voor in de weegschaalrubriek. Want het verbaast mij ook hoeveel kinderen na een uurtje sporten aan zo’n halve liter sportdrank zitten te lurken. Bewustere ouders kiezen vaak voor appelsap of inderdaad: chocomelk. Mooi dus dat de jongens verhaal kwamen halen. Ik heb ze uitgelegd dat ze inderdaad gelijk hebben wat betreft aan het aantal calorieën. Het sportdrankje bevat 66 calorieën per 100 ml en de chocolademelk 89.

Ze hadden echter niet alleen naar de calorieën gekeken, maar ook de suikers gecheckt. Waar ik als moeder overigens wel weer trots op was. 'En', zeizen ze, 'in allebei zit suiker'. Helemaal waar! Alleen staat de toegevoegde suiker niet op de etiketten. Die staan keurig genoemd in het ingrediëntenlijstje samen met de suikerschuilnamen zoals fructose, glucose.. Die kids dan weer niet onder suiker scharen. Dus ook op dit etiket was niet duidelijk te zien hoeveel suiker er in zat. Ik weet toevallig dat bij chocomelk de calorieën voor een groot deel uit het vet komt in plaats van de suiker. Ondanks dat er WEL suiker in zit! Daarnaast zijn de flesjes van een sportdrankje een stuk groter dan andere ‘kinder’ drankjes. En, last but not least, bevat een sportdrank vaak cafeïne. Wat we natuurlijk helemaal niet aan de kinders willen geven.

Strengste moeder op aarde

Ik ben en blijf dus geen voorstander van dit soort drankjes. Maar ze hadden gelijk, ik doe wel vaak makkelijker over andere suikerrijk drinken. Wat op het gebied van suiker en caloriëen bijna net zo slecht is. Als je bedenkt dat een glas cola minder calorieën bevat dan chocomelk, fristi, dubbeldrank, sinaasappel- en appelsap, is het verstandig om elk drankje op de weegschaal te leggen en hierbij tevens goed op het etiket te kijken.

Na een hevige discussie en de woorden dat ik echt de strengste moeder op aarde ben omdat ze altijd alleen maar water en melk krijgen en maar heeeeeel soms limonade of iets anders, dropen mijn zoon en zijn vriendje af met een glas water. Wat uiteindelijk natuurlijk het allergezondste is. En een paar snoepjes … dat dan weer wel. Ik ben ook maar een moeder.

Meer uit De Weegschaal