Nieuws
507077
Nieuws

IJsland kan voor kille zomer zorgen

Amsterdam - Supermarkten en elektronicazaken gaan volgend jaar een karige zomer tegemoet wanneer Oranje zich niet weet te plaatsen voor het EK in Frankrijk.

Het eindtoernooi missen heeft effect op de consumptie van het oranjelegioen.

Als Nederland meedoet met een voetbaltoernooi, kopen we 250.000 extra televisies, geven we 15% meer uit in de horeca en kopen we voor €60 miljoen aan shirtjes, petjes en andere oranje versiersels. Supermarktomzetten stijgen in juni met ruim een procentpunt extra bij jaren met een toernooi.

Maar een EK missen heeft ook voordelen. In een zomer met een voetbaltoernooi waar Oranje aan meedoet, rekenen we bijvoorbeeld 4% minder af in restaurants en kiezen we vaker voor afhalen. Ook de bouw profiteert. Bouwers zijn bij toernooien minder productief en krijgen minder opdrachten.

Volgens ING-econoom Marten van Garderen is veel extra omzet vervroegde vraag. De tv en het biertje worden anders op een later moment gekocht. Of consumenten besteden hun geld elders. "Economisch is de impact van een toernooi klein, maar het EK biedt wel kansen voor individuele ondernemers." Een café trekt meer klanten als er een scherm hangt als Oranje voetbalt. Maar op dat moment is de bioscoop leger.

Van Garderen: "Eigenlijk missen we zonder EK alleen de kans om het toernooi te winnen. Pas dan krijgen consumenten door de euforie een vertrouwensboost."