Nieuws/Binnenland

’Het Hemamuziekje maakt me blij’

Heimweeshoppen

De laatste vakantiegangers druppelden afgelopen week het kikkerlandje binnen. Hoewel landen als Portugal en Frankrijk volop smakelijke lokale producten bieden en je er prima kunt shoppen, verlangen Nederlanders nu eenmaal naar hun eigen voedsel en vertrouwde winkels. Een bezoek aan Albert Heijn of de Hema bij thuiskomst is voor velen vaste prik.

Vooral voedselwaren uit eigen land worden erg gemist door de terugkerende vakantiegangers. Ze snakken bij terugkomst dan ook naar hun eigen Hollandse producten, zoals volkoren brood, jonge kaas, halfvolle melk, filet americain en rosbief. Dit blijkt uit een onderzoek dat Albert Heijn uitvoerde onder 1000 mensen die met het vliegtuig op vakantie gingen. Met het vliegtuig kun je tenslotte weinig meenemen en niet zo gretig inslaan als de vakantiegangers die per auto reizen dat doen. Of Nederlanders op vliegvakantie producten missen, hangt niet zozeer af van hun vakantiebestemming, maar van de verblijfsduur, aldus het onderzoek.

'Legekoelkaststress'

Om die reden opende Albert Heijn een Pick Up Point op Schiphol, zodat terugkerende vakantiegangers geen minuut langer op de heimweeproducten hoeven te wachten. Tijdens of voor de vakantie kunnen ze de boodschappen online bestellen via ah.nl en deze ophalen bij aankomst. „Zo is het afgelopen met legekoelkaststress”, zegt Els van Dijk, woordvoerder bij Albert Heijn. Daarnaast maken passagiers veel gebruik van de AH to go en de Albert Heijn op Schiphol. De top drie van producten die daar verkocht worden: pakken melk, brood en kaas, aldus van Dijk.

Hollands gevoel

De 22 jarige studente Lizette van Loenen wist niet van het bestaan van het Pick Up Point af, maar gaat hier absoluut gebruik van maken. Zij racet na de vakantie namelijk altijd direct naar de supermarkt. „Om mijn Pain Madeleine te halen. Ik kan nooit fatsoenlijk brood vinden op vakantie. En dan haal ik ook meteen het zo gemiste rookvlees erbij.” Over de kaas in Portugal, het vakantieoord waar ze dit jaar verbleef, is Lizette ook al niet te spreken. „Het is daar heel zuur en bitter, dus bij terugkomst heb ik meteen een homp Hollandse kaas ingeslagen.” Verder stort Lizette zich na de vakantie op de Hema. „Omdat het zo lekker Hollands is en om even te kijken of er iets nieuws in de wooncollectie is binnengekomen.” Maar niet alleen de Nederlandse ketens kunnen Lizette een geruststellend thuisgevoel geven. „Heel soms hebben ze een Lidl ergens, daar word ik blij van, een stukje herkenning. Ik koop dan gerust alles wat ik thuis ook zou kopen.”

Juist dat Hollandse gevoel speelt voor Helena Basilova, een 32 jarige pianiste die veel reist voor haar werk, een belangrijke rol bij haar ’postvakantie shopritueel’ dat bestaat uit een bezoek aan Hema. „Het is gewoon fijn om er rond te lopen, het Hemamuziekje maakt me blij. Ik koop dan vaak wat onnodige dingen zoals een notitieboekje, wattenschijfjes, ondergoed of pyjama. Het is gewoon een Nederlands gevoel. Toen ik in New York woonde, miste ik dat heel erg. Daarbij is het heel prettig dat er in een relatief kleine winkel zo een verscheidenheid aan producten te koop is.”

Kattenheimwee

Volgens hoogleraar Ad Vingerhoets, gespecialiseerd in heimwee, is het heel normaal dat vakantiegangers terugvallen op vertrouwde spullen. „Er is geen volk dat zo reislustig is als wij Nederlanders, maar dat beetje houvast is wel belangrijk voor ons.” Vingerhoets maakt het onderscheid tussen twee soorten heimwee: katten- en hondenheimwee. „Bij de laatstgenoemde mist iemand vooral zijn vrienden, familie en het sociale aspect van hun dagelijks leven. De mensen met ’kattenheimwee’ missen de fysieke leefomgeving, daaronder vallen ook vertrouwde spullen en etenswaren.”

Of de winkels zelf nog iets merken van dit heimweeshoppen? Volgens Marry Jansen, marketingmedewerker bij Hema zien de winkelverkopers hier wel degelijk iets van terug. „Van verkoopmedewerkers hoor ik dat klanten zeggen ’echt weer zin te hebben’ in een Bossche bol, slagroomtaart of vlaai. In het buitenland wordt er toch ander soort gebak verkocht dan dat wij hier in Nederland gewend zijn. Wat opvalt, is dat de verkoop van rookworst – typisch stamppotvlees – aanhoudt in de zomer, dat kennen ze in het buitenland natuurlijk ook niet.”

Reddende stroopwafel

Nederlandse vakantiegangers die het echt niet meer uithouden zonder de vertrouwde voedselwaren kunnen in een aantal Franse en Spaanse steden terecht bij Hema voor een reddende stroopwafel, boterkoek of een zak drop. „We hebben het assortiment van Hema daar echt aangepast op de lokale behoefte in deze landen. Er is hierbij geen rekening gehouden met de Nederlandse expats of vakantiegangers, maar de Hollandse producten doen het wel erg goed in het buitenland en daar kunnen Nederlanders die toevallig in de buurt zijn natuurlijk van profiteren. We hebben alleen geen versproducten, maar wel Hollandse koek en drop.”