Nieuws/Binnenland

Onofficiële chauffeur nog lang niet weg

Ronselaar koning in Vrijstaat Schiphol

Mouw,Richard

Schiphol - Uitgerekend in waarschijnlijk het zwaarst beveiligde stukje Nederland, wanen zij zich in Vrijstaat Schiphol. Overal scharrelen ze rond in hun fluorescerende gele hesjes, brutaal bedrukt met teksten als ’official taxi driver’. Dag en nacht trachten ze onwetende toeristen te verleiden om toch vooral met hen mee te lopen in plaats van te kiezen voor een ’officiële’ taxi: „Hello sir, you need taxi?”

Mouw,Richard

Volgens de Koninklijke Marechaussee zijn ze met ruim 140, volgens hun eigen schatting met iets meer dan honderd chauffeurs, goed voor een half miljoen ritjes in het afgelopen anderhalf jaar. En hoewel Schiphol, gemeente Haarlemmermeer, taxibedrijven en het ministerie van Infrastructuur en Milieu al jaren proberen de taxironselaars te verbannen, lijkt hun aanwezigheid op de luchthaven alleen nog maar dominanter te worden. „Wij zijn hier voorlopig niet weg”, lacht Oussama Mdaghri. Hij is het aanspreekpunt van stichting Taxi Eenheid, waarin 98 taxichauffeurs zich hebben verenigd.

Ze hebben een taxipas, rijden in auto’s met blauw kenteken, maar conformeren zich niet aan de afspraken en financiële afdracht met Schiphol. „Wij hebben het recht om onze diensten hier ook aan te bieden”, vindt Mdaghri. „Daarom is het nieuwe ’aanwijsbesluit’ van de gemeente Haarlemmermeer in onze ogen onrechtmatig en zijn we naar de voorzieningsrechter gestapt. Donderdag dient het kort geding.”

Het proces is een stevige streep door de rekening van zowel de gemeente als staatssecretaris Sharon Dijksma, die in november nog beloofde dat voor de kerstdagen de taxironselaars stevig aangepakt zouden zijn. Vandaag leek de aangepaste Algemene Plaatselijke Verordening het eindelijk mogelijk te maken om het aanbieden van taxiritten buiten de officiële standplaats te beboeten. Maar vanwege het kort geding is de handhaving opgeschort en hebben de taxironselaars nog altijd niets te vrezen. „En mochten we het kort geding verliezen, dan kunnen we nog meerdere keren in beroep”, glimlacht Mdaghri. Oftewel: door te blijven procederen hopen ze het nog maanden te laten duren alvorens er juridische basis is om de taxironselaars te beboeten en te verbannen van de luchthaven.

Zowel Schiphol als de gemeente Haarlemmermeer wil slechts summier reageren op de opgeschorte handhaving: „Ik heb kennis genomen van het kort geding”, stelt burgemeester Theo Weterings. Schiphol wacht eveneens het proces af en stelt ’teleurgesteld’ te zijn. Een woordvoerder van staatssecretaris Dijksma laat weten dat ze nog steeds klaar is met de taxironselaars en dat ze er vertrouwen in heeft dat het besluit stand houdt.

„Nederland is toch het land van het poldermodel?”, merkt Mdaghri op.

„Wij willen best met Schiphol om te tafel om te praten. Want ook wij beseffen dat er zich rotte appels bevinden in onze groep die zich agressief gedragen en toeristen oplichten met absurde tarieven. Maar ik zeg je: die zitten er ook bij de witte Tesla’s die wel op de taxibaan van Schiphol staan. Daar zijn ook chauffeurs die bewust een omweg nemen naar het centrum en zo twee tientjes extra pakken. Pak dan ook die rotte appels aan. En tenslotte: waarom zouden wij geen ritprijs mogen aanbieden onder die van chauffeurs op de taxistrook? Daar profiteert de klant toch alleen maar van?”