Nieuws/Binnenland
53631
Binnenland

Taxichauffeurs Schiphol willen eigen ruimte

Een ronselaar met geel hesje spreekt twee toeristen aan op Schiphol (links). Met succes, de dames laten zich even later naar de auto leiden.

Een ronselaar met geel hesje spreekt twee toeristen aan op Schiphol (links). Met succes, de dames laten zich even later naar de auto leiden.

HAARLEM - De ’vrije’ taxichauffeurs willen een eigen ruimte op Schiphol. Desnoods via de rechter. De luchthaven wil de 140 rijders niet meer hebben, vanwege ,,agressief gedrag, geschreeuw, misleiding, belediging en intimidatie.”

Een ronselaar met geel hesje spreekt twee toeristen aan op Schiphol (links). Met succes, de dames laten zich even later naar de auto leiden.

Een ronselaar met geel hesje spreekt twee toeristen aan op Schiphol (links). Met succes, de dames laten zich even later naar de auto leiden.

Na jarenlang gesteggel tussen Schiphol en de ’ronselaars’ - legale taxichauffeurs, alleen zonder overeenkomst met het vliegveld - leek het vorige week eindelijk rustig te worden. Burgemeester Theo Weterings van de gemeente Haarlemmermeer schreef een verordening uit, die het mogelijk maakte torenhoge boetes tot wel 1500 euro uit te schrijven voor het ’ronselen van klanten in de hal en op het plein bij het busstation. De taxichauffeurs stapten naar de rechter.

Vlak voor het kort geding, dat in Haarlem diende, lieten ook de officiële Schiphol-taxichauffeurs weten genoeg te hebben van de strijd met hun vrije concurrenten, die niks willen betalen aan Schiphol. Met geschreeuw en het stremmen van andere taxi’s maakten zij hun ongenoegen duidelijk over de broodroof door groep, die zich sinds enkele weken verenigd in de actiegroep Taxi Eenheid.

’Gelijk in de boeien geslagen’

,,Dat is toch precies het gedrag dat wij niet mogen tonen”, klonk het sarcastisch uit de mond van een van de jongens van Taxi Eenheid tijdens het kort geding. ,,Maar de marechaussee deed niks. Ze stonden erbij en keken ernaar. Terwijl wij voor dat soort gedrag gelijk in de boeien worden geslagen.”

De rechter staat voor enkele dillema’s. De taxichauffeurs hebben op basis van de wet persoonsvervoer het recht op de openbare weg hun werk uit te oefenen. De advocaat van de vrije groep: ,,Deze jongens hoeven niet op de buffer van de zogenaamde consessie-chauffuers. Die betalen elke maand een flink bedrag aan Schiphol. Maar het kan niet zo zijn, dat zij helemaal nergens mogen staan.”

Wangedrag loopt uit de hand

De gemeente en Schiphol beroepen zich op hele andere gronden. Zij vinden het wangedrag van de taxichauffeurs zo uit de hand lopen, dat zij stellen op basis daarvan niet met hen te willen samenwerken. Schiphol is aan beveiliging van klanten en personeel tegen de vrije taxichauffeurs reeds zeven miljoen euro kwijt. De kosten zijn maandelijks gegroeid naar ruim zeven ton.

De advocaten van de instanties hadden een boekwerk vol malversaties: de chauffeurs zouden koffers uit handen van klanten trekken, zich schuldig maken aan sexuele intimidatie, torenhoge prijzen rekenen en omrijden. Het ging maar door. De rechter snakte bijna naar adem. ,,Ik snap uw punt. Het is duidelijk. Door nog meer te noemen, wordt het echt niet duidelijker.” Over maximaal een week beslist hij of de verordening van de burgemeester mag aanblijven.