Nieuws/Binnenland

Experiment met managen van menigte bij Sail

AMSTERDAM - Precies zien hoe de honderdduizenden bezoekers van Sail lopen en zich gedragen. Dat is het doel van een reeks nieuwe technieken waarmee wordt proefgedraaid tijdens het maritieme spektakel in Amsterdam.

Op het Sail-terrein staan acht telcamera's die voetgangers (onherkenbaar) tellen die in beide richtingen langslopen. Verspreid over het gebied staan wifi-sensoren die aan de hand van smartphones van bezoekers looptijden registreren. Vrijwilligers lopen met gps-trackers om te zien welke routes zij afleggen. En Sail-gerelateerde berichten op social media als Twitter en Instagram worden gemonitord.

In een 'actiecentrum' komen alle gegevens bij elkaar om inzicht te krijgen in drukke voetgangersstromen. „Dit experiment is nog nooit eerder gedaan bij zo'n groot evenement”, zegt Serge Hoogendoorn, hoogleraar aan de TU Delft en leider van het project.

Hij werkt voor het AMS Institute, een nieuw wetenschappelijk instituut voor vraagstukken op het gebied van mobiliteit en grootstedelijke vraagstukken. Het AMS houdt de proef samen met de gemeente Amsterdam om het managen van de menigte beter beheersbaar te maken bij drukbezochte evenementen zoals Sail, Koningsdag en de Gay Pride.

Met de nu verzamelde gegevens zien de onderzoekers bijvoorbeeld dat op een bepaalde locatie nabij het Centraal Station in een minuut ruim vierhonderd mensen langskwamen. Ze zien dat mensen met gps-trackers op een plek lang blijven hangen of in een rondvaartboot stappen. Maar ook zien ze dat bezoekers vooral twitteren als ze in de rij staan voor het toilet.

De gegevens „zien er goed uit”, zegt Hoogendoorn. Hij gaat ze nog nader analyseren, om te kijken of alles klopt. Als het experiment slaagt, kunnen gemeenten bij grote evenementen precies zien wanneer en waar ze maatregelen moeten nemen om de drukte in goede banen te leiden.

Bij Sail wordt het systeem alleen getest en nog niet echt gebruikt. Voor het meten en beheersen van de voetgangersstromen gebruikt Amsterdam onder meer simulatiemodellen, deels gebaseerd op gegevens uit het verleden.