Nieuws/Nieuws

TU ontketent vliegrevolutie

Door door Mark Veldkamp

Vliegen wordt nooit meer hetzelfde met Ahead. Onder leiding van ingenieurs van de TU Delft wordt door toonaangevende Europese kennisinstituten op het gebied van de vliegtuigindustrie, waaronder de KLM en Airbus, gewerkt aan de bouw van dit revolutionaire vliegtuig, dat rond het jaar 2040 het luchtruim moet kiezen.

Het toestel is in staat 300 passagiers non-stop te vervoeren over afstanden tot 14.000 kilometer. Volgens projectleider dr. Arvind Gangoli Rao zijn de eerste grote hindernissen genomen in het ontwerp en zal het extreem aerodynamische vliegtuig met z’n hybride motoren komend jaar worden doorontwikkeld met financiële steun van de Europese Commissie.

Dr. Rao: „Vliegtuigen verbruiken momenteel een miljard liter kerosine per dag. Hoog tijd dus om een generatie toestellen te ontwerpen die zuiniger omspringt met onze niet-vernieuwbare hulpbronnen. Bij de Ahead maakt de romp door z’n vormgeving deel uit van de vleugels en draagt bij aan de opwaartse kracht tijdens de vlucht."

"Dit levert een enorme brandstofbesparing op. De motoren werken met contraroterende turbinebladen en zijn achter op het toestel geplaatst om turbulentie te verminderen. Elke motor heeft twee verbrandingskamers waarin verschillende brandstoffen kunnen worden gespoten, te weten vloeibaar gas (lng), vloeibare waterstof en biobrandstof. Maar eigenlijk is alles aan dit toestel state of the art.”