Nieuws/Wat U Zegt

Laat trein minder hard rijden bij Schipholtunnel

H. Graman lijkt het een slecht idee om de brandmeldingen, die voor vertaging zorgen bij de Schipholtunnel, te negeren, zoals Prorail-topman Eringa suggereert. Deze lezer lijkt het een betere oplossing om langzamer te rijden vlak voor de tunnel. Als de treinen dan moeten remmen, blokkeren hun remmen niet en ontstaat er geen brandlucht, die voor een brandmelding zorgt.  Vindt u dit een goed plan?  Graag uw reactie.

H. Graman schrijft:

De vertragingen bij de Schipholtunnel zijn een bekend feit, mijn dochter die in Amsterdam studeert, heeft toch wel minimaal één keer per week vertraging bij die tunnel.

Als oplossing stelt de heer Pier Eringa van ProRail voor: We negeren gewoon de brandmeldingen. Dan zijn wij van alles af. Dat lijkt mij erg ongepast, zeker als je weet dat er dagelijks duizenden mensen doorheen gaan.

Wat mij een veel beter plan lijkt, is dat er een snelheidsbeperking komt vlak voor de tunnel van 40 km per uur en dat deze zodra de treinen er weer uitkomen weer opgeheven wordt. Als de trein dan bij het perron moet afremmen, zullen de remmen niet blokkeren en verbranden en is er ook geen brandlucht of  brandgevaar.

Lijkt mij een hele simpele en een veel veiligere oplossing dan de heer Eringa met al zijn kennis schetst.

Meediscussiëren over dit en andere onderwerpen doet u op wuz.nl