Nieuws

Nespresso breekt met Bijenkorf

Het is gedaan met de dikke rijen voor koffie in de Bijenkorf. Nespresso stopt met zijn verkooppunten in het warenhuis.

Jarenlang, sinds 2006, heeft Nespresso zijn koffie onder de vleugels van de Bijenkorf groot kunnen maken. Nu besluit de koffieproducent om de lucratieve vestigingen te stoppen. De laatste gaan begin volgend jaar dicht.

Volgens topman Mark Ruijgrok is het niet meer dan een beleidskeuze in het retailbeleid van het bedrijf dat zijn meeste koffie online verkoopt. „De Bijenkorf gaf ons een platform om met onze doelgroep in contact te komen. Ze hebben ons groot deel van de huidige consumenten aangereikt. Maar de afgelopen jaren zijn experimenten gedaan met eigen winkels en daar gaan we mee door.”

Volgende stap

De Nespresso-voorman vindt dat het koffiebedrijf toe is aan een volgende stap. „Dat we weggaan bij de Bijenkorf doet geen afbreuk aan het warenhuis. Maar de huidige samenwerking bood voor ons onvoldoende om de volgende stap te kunnen zetten.”

Zo werd vorige week een eigen winkel geopend aan de Oudegracht in Utrecht. „Rijen dik. Alle eerste zeven dagen lang”, zegt Ruijgrok. „Het waren bijna Apple-taferelen voor de deur.” In de komende maanden komen er vijf winkels bij.

Nieuwe detailhandel

Daarmee gaat Nespresso nadrukkelijk de richting op nieuwe detailhandel. De te openen winkels zijn niet zozeer een verkooppunt, maar meer een punt om te proeven, te ervaren en te voelen, zoals Ruijgrok het uitdrukt. „Het moet een zintuiglijke beleving worden. Offline is echt nodig. We zien heel duidelijk de behoefte naar meer tastbaarheid. Het is wel heel afstandelijk als onze koffie alleen online wordt aangeboden, dan mis je een deel van de emotie.”

Koffie begint daarmee steeds meer parallellen te krijgen met bier en wijn. „Als je kennis vergroot door verhalen te vertellen over bonen en boeren en landen, zwengel je de koffiecultuur aan. Koffie was eigenlijk altijd een bulkproduct en is een lifestyleproduct geworden.”

Filterkoffie verliest

De voorman ziet dat de Nederlander steeds vaker kiest voor koffieporties in plaats van filterkoffie. Senseo is marktleider in ’geportioneerde koffie’ is goed voor een marktaandeel van 31%; Nespresso staat op de tweede plek met 27%.

Toch wil Ruijgrok niet spreken van een einde van de samenwerking met het Nederlandse luxe warenhuis. „We passen bij elkaar, de Bijenkorf en Nespresso. Wat mij betreft eindigt onze relatie niet. We weten alleen nog niet hoe we het voortzetten. Dat kan met van alles zijn.”