Nieuws/Binnenland

’Treinen ook bij brandlucht door Schipholtunnel’

Ondanks een brandmelding toch treinen laten rijden in de Schipholtunnel. De nieuwe ProRail-topman Pier Eringa wil onderzoeken of dat kan.

Nu ligt het treinverkeer rond het belangrijke knooppunt Schiphol vaak urenlang plat als een machinist een brandlucht ruikt en dat meldt. „Telkens blijkt dat de brandlucht wordt veroorzaakt door het remmen van de machinist. Het is nog niet één keer voorgekomen dat er een echte brand was. Ik wil deskundigen laten kijken of we dit niet anders kunnen doen dan meteen alle treinen maar te stoppen”, zegt Eringa in een exclusief vraaggesprek met deze krant.

„Natuurlijk staat veiligheid voorop en moet een machinist het blijven melden, maar aan de andere kant kunnen we de tunnel niet steeds sluiten als er niets aan de hand blijkt te zijn.”

Eringa wil ook alle ict-systemen van ProRail doorlichten. „Er zijn veel te veel storingen. Ik wil gewoon een apk voor de computersystemen.”

Gisteren had de ProRail-baas naar eigen zeggen een rotdag, omdat er voor de zoveelste keer geen treinverkeer van en naar Schiphol mogelijk was. Voor veel luchtreizigers is de spoorlijn naar Schiphol zo onbetrouwbaar geworden dat ze nooit meer de trein nemen naar de luchthaven, zo werd duidelijk uit vele reacties van lezers.

„Wij bedienen Schiphol niet goed”, geeft Eringa toe. „Ik heb directeur Jos Nijhuis van Schiphol gebeld en hem dat ook verteld. Het moet echt beter, want Schiphol is belangrijk. Gelukkig begrijpt Nijhuis dat wij er alles aan doen om de situatie te verbeteren.”