546920
Binnenland

V&D baseert Pietbeleid op Sinterklaasjournaal

Of Zwarte Piet dit najaar nog op de traditionele manier in de warenhuizen van V&D terug te vinden zal zijn, hangt af van het Sinterklaasjournaal. De winkelketen liet maandag weten dat het wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het populaire kinderprogramma.

„Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen”, aldus een woordvoerder van V&D. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme.

V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim, liet een woordvoerder maandag weten.

Winkelketen Blokker zegt de maatschappelijke discussie rond Sinterklaas te volgen. „Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven”, aldus een woordvoerster. „Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen. Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen.” Onder Blokker Holding vallen ook ketens als Intertoys en Bart Smit.

De gemeente Meppel, waar dit jaar op 14 november de landelijke intocht van Sinterklaas plaatsvindt, kon maandag nog niks zeggen over hoe het evenement eruit komt te zien en of de pieten net als vorig jaar in Gouda deels een andere gedaante krijgen.

De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de klimpieten die jaarlijks aan het plafond van het warenhuis hangen, dit jaar goudkleurig zullen zijn. Het nieuws werd snel onderwerp van gesprek op sociale media. Op Twitter werd het 'trending topic'. Zowel voor- als tegenstanders van de knecht van Sinterklaas lieten van zich horen.

Winkelketen Hema heeft zich nog niet in de discussie gemengd.