Supermarkt in spagaat
Supermarktketens zitten in een spagaat. Het middensegment dreigt te verdwijnen. Er moet een keuze naar boven of beneden in de markt worden gemaakt.
De kleine Noord-Hollandse winkelketen Vomar kondigde deze week de beweging naar de onderkant van de markt aan. Volgens strateeg Paul Moers en supermarktspecialist Gerard Rutte zullen ook andere ketens volgen.
Ons besteedbaar inkomen is de laatste jaren niet gegroeid, maar we geven wel extra geld uit aan communicatie-apparatuur zoals smartphones en tablets. We moeten dus ergens op besparen. Voor de basisboodschappen kiezen we sinds enkele jaren voor het goedkoopste. Een keten als Lidl had in 2008 een marktaandeel van 4,8%. Afgelopen jaar verdubbelde dat naar 9,7%.
Lees verder in DFT Avond: 'Midden van de markt gaat verdwijnen'
Lunch Update
Dagelijks tijdens de lunch een update van het belangrijkste nieuws.
Ongeldig e-mailadres. Vul nogmaals in aub.
Lees hier ons privacybeleid.