Nieuws
547638
Nieuws

'Apart type' achter nieuwe Ubisoft-game For Honor

“Het idee voor For Honor ontstond in mijn hoofd toen ik naar huis liep van mijn zwaardvechtklas… Ja, ik ben zo iemand, ja,” lacht Jason Vanderberghe, de creatieve geest achter het opmerkelijke nieuwe oorlogsspel For Honor van uitgever Ubisoft.

Vanderberghe is een opvallend figuur: vrij oud voor een gamesontwikkelaar – al wil hij zijn leeftijd niet onthullen – en altijd voorzien van cowboyhoed en wandelstok. Met andere woorden: ‘zo iemand’. Vandenberghe staat nu aan het roer van een compleet nieuwe franchise voor de Franse uitgever.

“For Honor is een compleet nieuwe manier om te vechten met zwaarden en schilden,” zo legt hij het spel uit. Spelers kruipen in de huid van een ridder, samurai of viking en moeten samen met tientallen computergestuurde en enkele menselijke medestanders het leger van de vijand van de kaart vegen. Kom je een menselijke speler tegen, dan begint een duel. Hierbij is de positionering van groot belang. Je kunt je wapen boven je, links van je of rechts van je houden. Vervolgens kun je slaan vanuit je gekozen positie en kun je aanvallen van de vijand hierop tegenhouden. Het is dus zaak om bij het aanvallen een andere positie dan je vijand te kiezen, maar als deze aanvalt snel te schakelen naar hoe hij staat.

“Het grappige is, we hadden eerst vier posities, ook een voor het houden van je wapen op een laag niveau. Tijdens het testen vergat bijna iedereen dat deze positie gebruikt kon worden,” aldus Vandenberghe. “Ik denk dat het te maken heeft met ons evolutionair overlevingsinstinct. Als ik zeg ‘PAS OP!’ dan kijk je niet naar beneden, maar zowel horizontaal als verticaal om je heen.”

Hoewel het spelconcept op papier ingewikkeld kan klinken, denkt de ontwikkelaar dat For Honor goed toegankelijk zal zijn: “Het mooie van onze game is, je kunt heel goed zien hoe gevaarlijk een tegenstander is. Je ziet hoe lang zijn zwaard is, hoe groot en dus hoe langzaam hij beweegt… Het is allemaal iets wat iedereen met het blote oog kan oppikken.”

For Honor voelt voor veel mensen als een rare titel voor Ubisoft, die het tegenwoordig vooral moet hebben van de Tom Clancy-titels en Assassin’s Creed. Vanderberghe: “Ik vind het grappig dat mensen dat denken. Ik zou juist zeggen dat de game nergens anders gemaakt zou kunnen worden. Ik word immens gesteund door mijn team, maar ook door de mensen hoger in het bedrijf.”

De ontwikkelaar probeert al tien jaar een uitgever zo ver te krijgen om een game van zijn idee te maken. “Maar nu het ‘ja’ is, voel ik niets dan steun.”

For Honor komt uit voor de PlayStation 4, Xbox One en pc, een releasedatum is nog niet bekend.