Nieuws
547698
Nieuws

Fallout 4: Hit zonder druk

Er zijn weinig games waar dit jaar zo naar uitgekeken wordt als Fallout 4. Het rollenspel, dat spelers een door een atoomoorlog verwoest Amerika laat verkennen, lijkt doelgroepen te overstijgen. “Als ik zou moeten gokken, denk ik dat de game simpelweg iets voor iedereen bevat om leuk te vinden,” aldus Pete Hines, woordvoerder van ontwikkelaar Bethesda.

“En niet om op te scheppen, maar onze laatste paart titels zijn hoog geëindigd in veel eindejaarslijstjes, wat ook voor de nodige ruchtbaarheid zorgt,” vervolgt hij.

Aankondiging

De grote verrassing van de E3-gameshow in juni was niet dát Fallout 4 werd aangekondigd, maar dat hij ook dit jaar al beschikbaar zal zijn. “Ik denk dat al met al sinds de lancering van de vorige game van het team, Skyrim, in 2011 de ontwikkeling vol is begonnen,” zo stelt Pete Hines, woordvoerder van ontwikkelaar Bethesda.

“Het heeft een aantal voordelen. Ten eerste kunnen we direct van de aankondiging zo door naar de lancering en zit er niet een rustige periode tussen die twee waarin we niets over het spel zeggen. Belangrijker nog is dat het de druk van het team haalt dat de game moet maken. Er wordt niet constant naar hun vooruitgang gekeken.”

Die ‘rustige’ vier jaar heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelaars het spel propvol nieuwe manieren om te spelen hebben gemaakt. Je kunt nu je eigen wapens en harnas maken, een eigen stadje stichten en deze bevolken met burgers. En dan wordt je ook nog geacht ‘the wasteland’ te verkennen en missies uit te voeren. Is dat niet een beetje overweldigend? “Wat je goed moet begrijpen, is dat je kunt spelen zoals je wilt. Wil je alleen een huisje om je spullen in op te bergen? Prima. Wil je een complete stad maken en deze verdedigen tegen plunderaars? Helemaal goed. Of wil je liever als een eenzame reiziger door de woestenij trekken met je hond? Ook niets mis mee,” aldus Hines.

Fallout 4 speelt zich, net als alle voorgaande delen, af in de Verenigde Staten. De reden hiervoor is dat het ondanks zijn futuristische setting heel erg leunt op omlijsting uit de jaren ’50. Zo worden bepaalde spelkenmerken in zwart-wit-tekenfilmpjes uitgelegd die eruit zien en klinken alsof ze uit di periode komen. “Je moet het zien als jaren ’50 Americana op doping,” legt Hines uit. Daarom is de kans dat er ooit een Fallout-game uitkomt die zich buiten dat land afspeelt, vrij nihil. “Als je al die Amerikaanse omlijsting weghaalt, moet je je gaan afvragen of het dan nog wel een Fallout-game is of niet.”

Grote familie

Er is de laatste jaren veel gebeurd bij ontwikkelaar Bethesda. Het bedrijf gaf altijd al zijn eigen games uit, maar is de afgelopen paar jaar ook gestart met het uitgeven van spellen van andere studio’s. De eerste twee titels, Wet en Rogue Warrior, waren niet bepaald successen, maar Bethesda heeft zijn lesje geleerd. Hines: “We worden steeds beter en beter in het communiceren met studio’s en het uitwerken van relaties er tussen.” Een voordeel is dat veel van de games die het nu uitgeeft, door studio’s worden gemaakt die eigendom zijn van Bethesda. “Dat zorgt voor eerlijkere gesprekken tussen de studio’s” legt Hines uit. “Ze hoeven niet bang te zijn na bijvoorbeeld het helpen met een bepaalde programmeertechniek dat hun ‘concurrent’ ze straks voorbij zal streven. Het is nu één grote familie.”

Het geheim is dat elke studio anders is, en dus anders behandeld moet worden. “Bij Machine Games leeft cultuur van samenwerking, waarin iedereen op een vrij gelijke manier bijdraagt aan wat de game uiteindelijk wordt. Maar dan heb je ook Tango Games, dat geleidt wordt door Resident Evil-bedenker Shinji Mikami. Mikami heeft een enorm sterke persoonlijkheid en daar draait het meer om het uitvoeren van zijn visie,” aldus Hines.

Hits

De strategie lijkt te werken. Het heeft geleidt tot hits als Wolfenstein: The New Order en Dishonored. Maar eerst is Bethesda zelf weer aan de beurt. Fallout 4 ligt op 10 november in de winkels voor de pc, Xbox One en PlayStation 4.