548082
Binnenland

’Nederland heeft meer te bieden dan dat molentje’

Souvenir mist Hollandse ziel

Aan klompen, molens en schaars geklede Hollandse meisjes geen gebrek in toeristenwalhalla Amsterdam. In het centrum struikel je over de souvenirshops met typisch Hollandse meuk. Dat kan anders, vinden sommigen. „De Nederlandse identiteit komt niet naar voren in het huidige souveniraanbod”, aldus marketingspecialist Luca Liboa.

‘Dit land trok mij aan door zijn vrije mentaliteit, creativiteit en innovatievermogen. Deze Hollandse ziel is in de souvenirs ver te zoeken”, vervolgt de Italiaan, die zijn verbazing uitsprak tegenover NBTC Holland Marketing. In samenwerking met die organisatie is hij een project gestart om de souvenirmarkt te vernieuwen. Het merkloze massa-aanbod dat naast Van Gogh-artikelen en Delfts blauw bestaat, is volgens Liboa aan een nieuw jasje toe.

'Dutchies'

En dan het liefst met een mooi verhaal erbij, echt gebeurd of verzonnen. Hij stelt zich een assortiment voor geïnspireerd op Hollandse iconen, zoals de Delfts blauwe boer en boerin die elkaar kussen. „Stel je voor dat zij onderdeel zijn van een hele familie van karakters die we de ’Dutchies’ noemen. Zij leggen de Nederlandse historie, eigenaardigheden en tradities zoals Sinterklaas en Koningsdag uit aan toeristen. Die verhalen kunnen worden meegegeven op de verpakking, labels of coupons, die worden uitgedeeld door levensechte ’Dutchies’. Zij lopen door de drukste winkelstraten en maken gratis selfies met toeristen. Nu is de Dam gekoloniseerd door figuren als Darth Vader, mummies en gargoyles, die geen connectie hebben met dit land.”

Verhalen

„Het is veel leuker om via een karakter een verhaal te vertellen dat inhoud geeft aan het product”, vindt ook ontwerpster Eileen Bouijkens. Ze studeerde af aan de kunstacademie in Breda met een project gericht op de verpakking van souvenirs. Hiervoor bracht ze drie karakters tot leven en bouwde er een verhaal omheen. Zo heeft ze zoute drop verbonden aan een gepensioneerde visser die heimwee heeft naar de zee. Hij eet de zoute lekkernij omdat die hem herinnert aan zijn vroegere leven. Volgens Boeijkens geeft zo’n verhaal een cadeau meer dimensie, ze snapt niet dat men blijft hangen in objecten als klompen en tulpen. „Het is toch zonde dat meer dan 70 procent van de producten uit dezelfde fabriek in China komt? Toerisme is een mooie afzetmarkt waarin veel meer kan worden bereikt. Je moet mensen nieuwsgierig maken en een cadeau iets mysterieus geven, iets waarover je kunt vertellen als je thuiskomt.”

Dutch Design

Toch valt het niet mee om originele souvenirs aan de man te brengen. „Neem Dutch Design, dat is een geweldige manier om Nederland te vertegenwoordigen, maar het blijft een nichemarkt”, zegt Liboa. Dat beaamt Ingrid Hobbelen van souvenirwinkel Thinking of Holland bij de Passenger Terminal in Amsterdam. „Ik wilde iets anders neerzetten naast het gebruikelijke souveniraanbod. Er is zoveel talent in ons land op designgebied. Nederland heeft meer te bieden dan dat molentje.” Ze verkoopt Dutch Design en medewerkers met kennis van kunst en design kunnen het verhaal hierachter overbrengen op klanten.

Iconen

Maar toen ze zeven jaar geleden opende, had ze zich niet gerealiseerd hoe belangrijk iconen voor een toerist zijn. „Designspullen waarin iconen als koeien, fietsen en molens zijn verwerkt, worden het meeste gekocht. Daarom verkoopt Thinking of Holland nu ook de goedkopere magneetjes en molentjes. „Die combinatie is heel belangrijk. Met alleen Dutch Design red je het als souvenirwinkel gewoon niet. Vaak kopen toeristen iets moois voor zichzelf of naaste familie en een molentje of magneetje erbij voor de buurvrouw die de katten verzorgt.”

Mageneten en tulpenbollen

De magneetjes vliegen ook over de toonbank in de gewone Amsterdamse souvenirshops. „Die dingen gaan zo hard. Net als de tulpenbolletjes”, vertelt verkoper Joris van souvenirwinkel Frans Versluis, die eerder een sigarenspeciaalzaak was. „Sinds de winstmarge op tabak is gedaald, moeten we het hebben van de souvenirs en dan zijn die spullen die je bij een wereldgroothandel haalt toch het makkelijkst te verkopen.”

Winkelervaring

Als toeristen niets liever willen dan molentjes en tulpen, waarom dan vernieuwen? „Innovatie zal niet van retailers zelf komen”, zegt Liboa. „Die blijven in hun comfortzone. Daarom richten we ons op toeristen zelf. We gaan experimenteren met nieuwe iconen en een andere winkelervaring. Denk aan een winkel met een poort in de vorm van de Magere Brug met binnen livemuziek en muren van led waarop het Hollandse landschap verschijnt. Geen cadeauwinkel, maar een toeristenattractie. Dit land verdient meer dan goedkope souvenirs.”