De ov-sector en reizigersclubs willen dat de coronabeperkingen in trein, bus, tram en metro vanaf 1 juli weer helemaal worden opgeheven. Het ministerie van Infrastructuur heeft advies gevraagd aan het RIVM en ’Outbreak Management Team’ onder welke voorwaarden dat veilig mogelijk is. „Recreanten, toeristen en mensen zonder eigen auto willen graag weer met het openbaar vervoer reizen, desnoods met mondkapje. Ook de fiets moet zonder problemen buiten de spits mee in de trein. Ruimte zat”, vindt directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover. Voorzitter Pedro Peters van koepel OVNL van NS, stads- en streekvervoer wil ook dat het ov volledig opengaat voor iedereen. „Dat betekent dat de oproep voor alleen noodzakelijke ritten moet verdwijnen net als stoelstickers en verbodslinten. Die zouden vervangen kunnen worden door boodschappen als ’reis verstandig’.” Volgens NS is het aantal treinreizigers sinds 1 juni de dienstregeling terug op schema is, opgeschroefd van 10% naar 25%. Er geldt nu nog een maximum bezetting van 40%, waarbij de reiziger zich moet houden aan de regels voor mondkapjes en allerlei 1,5 meter voorschriften. Dat is niet meer nodig als het aan de vervoerders ligt. „De virologen en gezondheidsautoriteiten moeten wel groen licht geven en eventueel nieuwe grenzen aangeven, waaraan iedereen zich moet houden. Dat is de kern van de adviesaanvraag. Het ov moet zo snel mogelijk in ere worden hersteld, in lijn met verdere versoepeling in de samenleving”, meent Peters, die eind juni uitsluitsel verwacht. Buiten de spits Bos wijst op het enorme belang van spreiding in het ov. „Dus niet meer met zijn allen hutjemutje tussen 7 en 9 uur op pad. Je ziet dat het prima gaat met werken, vergaderen en studeren vanuit huis. Laten we dat vasthouden tijdens de spits. Want trein, bus, tram en metro zijn in daluren vaak halfleeg. Dat is toch doodzonde.” NS wil dat ook. „Werkgevers, onderwijs en overheid moeten daar beter op inspelen, maar reizigers kunnen zelf bepalen of ze een drukke trein even overslaan of bijvoorbeeld de fiets pakken. Daarnaast doen we een proef met een aanmeldservice vooraf om de drukte online aan te geven. Hoe meer reizigers daar straks aan gaan meedoen, hoe betrouwbaarder de informatie”, aldus een woordvoerder. Pomptransacties Ook mobiliteitsleverancier MultiTankcard, die tank- en ov-passen uitgeeft, signaleert een sterke opleving van het vervoer. „Auto en ov worden de laatste twee weken meer gebruikt. De pomptransacties liggen echter nog altijd op slechts twee derde van begin 2020”, stelt een zegsman vast. Saskia Kluit van de Fietsersbond wijst op de ruim twee miljoen huishoudens zonder auto. „Bij een vakantie in eigen land deze zomer hebben ze het nakijken, zolang ze de fiets niet kunnen meenemen in de trein. Moeten ze dan maar thuisblijven?” Internationaal Ook de internationale treinen en pendels, waaronder Thalys, gaan weer meer op Nederland rijden. Lange afstand vervoerder FlixBus herstart 18 juni tussen zeven Hollandse plaatsen en een dertigtal Europese bestemmingen. „Met mondkapje, gel en 50% bezetting, dat voorlopig nog wel.”