Nieuws/Binnenland

Achterstallig onderhoud zorgt voor pech onderweg... en lange files

Trucks gebrekkig op weg

Dijkstra bv

Den Haag - Vrachtwagens die door laksheid van transporteurs op de vluchtstrook stranden, veroorzaken jaarlijks honderden onnodige files.

Dijkstra bv

Door lekke banden, afgevallen ladingen en mechanische malheur belanden elke dag gemiddeld ruim twaalf trucks met pech op de vluchtstrook. In totaal zijn er jaarlijks 4500 incidenten met vrachtwagens en dit aantal nam volgens de meest recente meting in 2015 met 20 procent toe ten opzichte van een jaar eerder.

Uit cijfers van Rijkswaterstaat (RWS) blijkt dat alle gevallen van ’truckers-panne’ goed zijn voor zeker 500 - vaak lange - files per jaar. Dat komt onder meer omdat de wegbeheerder ver voor de pechlocaties uit veiligheidsoverwegingen al rijstroken afsluit.

„Bovendien duurt het wegslepen van de gestrande vrachtwagens relatief lang. Afhankelijk van het tijdstip leidt dit vaak tot lange files”, weet RWS-woordvoerder Gertske de Bruijn.

Klapbanden als gevolg van te lage bandendruk of soms te zware belading zijn de voornaamste oorzaak van pechgevallen met vrachtwagens. Dit blijkt uit een rapportage van de onder RWS vallende Stichting Incident Management Vrachtauto’s (STIMVA). Liefst 35 procent van de bijna 3300 gevallen van truckerspanne per jaar vindt zijn oorzaak in een lekke of geklapte band.

Volgens instanties als Rijkswaterstaat, de VerkeersInformatieDienst (VID) en de bandenkoepel Vaco speelt laksheid hierbij een grote rol: „De bandenspanning is vaak ondermaats. Als elke chauffeur voor vertrek de luchtdruk in de banden controleert, scheelt dat honderden incidenten per jaar”, zo roepen ze in koor.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is zich bewust van de bandenproblematiek. „Een te lage spanning kan leiden tot pech waaruit extra kosten voortvloeien voor de eigenaar van het gestrande voertuig. Maar ook voor een grote groep andere weggebruikers die hinder ondervindt van de gestrande vrachtauto”, erkent Renée Reijers van de branchevereniging.

De transportkoepel zegt de leden geregeld in te lichten over het belang van controle van de bandendruk. Ook heeft ze een rol bij het inrichten van diverse locaties waar de bandenspanning eenvoudig kan worden gecheckt. Zo meten sensoren in de weg van de Rotterdamse haven de bandenspanning. Bij een juiste druk ziet de chauffeur een smiley op een elektronisch bord.

De bandenbranche bepleit via de Vaco een indicator in het dashboard van elke vrachtwagen die waarschuwt bij te weinig druk. „Vreemd genoeg is dat nog niet de standaard bij trucks”, stelt Arie Verhoef. Ook Rijkswaterstaat roept op toch technische hulpmiddelen: „Door de aantrekkende economie neemt ook het goederenvervoer toe. Dit vraagt om innovatieve maatregelen”, aldus een woordvoerder.