Nieuws/Columns

Blik

Laatste ronde

Volgende week is het alweer zover, dan rijd ik als jurylid voor de laatste keer met de finalisten van de Auto van het Jaar 2017-verkiezing. Van de 35 auto’s die dit jaar streden om de meest prestigieuze titel in autoland zijn er nog zeven over.

De 58 juryleden, zeer ervaren autojournalisten uit 22 landen, waren van oordeel dat dit zevental sowieso beter is dan de overige 28 auto’s die eind vorig jaar aan de eerste test in deze competitie deelnamen. In het Deense Tannisby werden ze toen grondig getest, onder andere op veiligheid en moesten ze de beruchte ’elandtest’ doorstaan. Zo’n uitwijkproef leert je niet alleen veel over de veiligheid, maar ook over het weggedrag en de onderstelopzet van een auto. Dat zijn overigens nog maar enkele van de vele criteria die bij deze verkiezing meespelen.

Ook alle andere factoren die een auto kunnen maken of breken worden meegewogen. Is de auto comfortabel en functioneel, maar ook voldoende stil en zuinig? En hoe zit het met de bediening? Is die eenvoudig genoeg en is de ergonomie van dashboard en cabine in orde? En zo zijn er nog talloze onderdelen die in deze ultieme autotest het uiteindelijke ‘rapportcijfer’ opleveren.

Maar om tot het finale oordeel te komen hebben we bij de Auto van het Jaar-verkiezing wel twee factoren die we het allerbelangrijkste vinden en dat zijn de technische innovatie en de value for money die een auto biedt.

Welke van de huidige zeven kandidaten verdient de titel het meest en moet Auto van het Jaar 2017 worden, dat is de vraag. Moet het de slimme en betaalbare Citroën C3 zijn of de Nissan Micra? Een buitengewoon goede allrounder die een enorme stap voorwaarts maakte ten opzichte van zijn voorganger. Of moet de beker eindelijk naar Japan als beloning voor de Toyota C-HR? Een speels ogende, maar verbazend volwassen SUV-Coupé die je ook met hybride aandrijflijn kunt bestellen.

In Zweden vinden ze dat de bokaal het beste past in het laadruim van de veilige en moderne Volvo S90/V90. En Mercedes-Benz zal ongetwijfeld in haar finale pleidooi roepen dat de E-Klasse een technisch hoogstandje is met zijn semi-autonome rijfuncties en dus het Beste oder nichts is. Peugeot zal ons ongetwijfeld wijzen op de innovatieve i-cockpit van de ook in andere opzichten uitstekende 3008, een echte allround SUV. En Alfa Romeo zal ons tot afgifte van de beker willen verleiden met de Giulia, een auto die veel meer heeft dan alleen maar een mooi huidje.

Al met al zeker geen eenvoudige taak, deze verkiezing, gelukkig hebben we een vakjury. Maar toch ben ik ook wel heel benieuwd wat uw favoriet is.

MAIL j.bijlsma@autovisie.nl

TWITTER @jacobijlsma