Nieuws

Junior Company internationaal succes

’Een echt goede danser pik je er zo uit’

Auditie voor de junior company van Het Nationale Ballet.
1 / 3

Auditie voor de junior company van Het Nationale Ballet.

Cris Toala Olivares

De nieuwe tournee van de Junior Company van Het Nationale Ballet gaat morgen van start. De groep bestaat nog maar ruim drie jaar en is bij publiek én dansers nu al een grote hit. Jongeren van over de hele wereld deden onlangs auditie, gedreven door die ene droom: een plek bij het ensemble bemachtigen.

Auditie voor de junior company van Het Nationale Ballet.
1 / 3

Auditie voor de junior company van Het Nationale Ballet.

Cris Toala Olivares

door Astrid van Leeuwen

Docent Rinat Gizatulin maakt wat kleine, rappe bewegingen met zijn handen en laat wat Franse ballettermen vallen. Een ’normaal’ mens zou geen idee hebben wat hij wil, maar de 59 jonge dansers in de Grote Studio van Het Nationale Ballet komen als één lichaam in beweging. De oefeningen die Gizatulin bedacht heeft, zijn uitgebreid – bijna kleine choreografieën – en intensief. ,,Ah, je zweet! Heel goed!”, zegt hij tegen een schuchtere jongen, wanneer hij op diens plek even de balletbarre vastpakt om een oefening voor te doen. En later, na een zware passencombinatie, schertst hij: ,,Ik zie dat sommigen van jullie al instorten. Maar ik weet zeker dat dat de zenuwen zijn. Dat jullie allemaal heel sterk zijn.”

Bijna zevenhonderd dansers uit 42 landen hebben zich aangemeld voor de auditie van de Junior Company. Daarvan zijn er een kleine 120 die in Amsterdam in twee groepen, ten overstaan van een 15-koppige beoordelingscommissie, mogen laten zien wat ze in huis hebben.

Ernst Meisner, artistiek coördinator van de juniorengroep: ,,Bij de voorselectie letten we vooral op fysieke geschiktheid. Vervolgens kijken we bij de auditie of ze ook echt kunnen ‘dansen’, of ze een goede coördinatie hebben, muzikaal zijn, hoe ze met spanning omgaan, of ze zichzelf durven laten zien en, heel belangrijk, of ze persoonlijkheid tonen. Een echt goede danser pik je er zo uit, ook als hij of zij niet topfit is door de lange reis.”

In korte tijd heeft de Junior Company zo’n reputatie opgebouwd, dat jongeren van Australië tot Uruguay niets liever willen dan deel uitmaken van het twaalf dansers tellende ensemble, om later hopelijk door te stromen naar Het Nationale Ballet.

Meisner (35): ,,Ik leg de lat wel hoog. Dat deed ik als danser al en ook nu doe ik alles op tweehonderd procent. Ik wil de béste dansers aantrekken en ik wil hun de béste training geven en de béste kansen om zich verder te ontwikkelen. Zoiets praat zich internationaal door: de dansers hier delen met anderen hoe ze begeleid worden, leskrijgen, hoeveel balletten ze wel niet mogen dansen – bij zowel de Junior Company als de ‘volwassen’ groep – en hoezeer ze zich in Amsterdam thuis voelen.”

Uit een klein vragenrondje onder de auditanten blijkt bovendien dat velen de Junior Company van het internet kennen. ,,De groep plaatst op YouTube de meest geweldige clips”, zegt een Koreaans meisje. ,,Je ziet die fantastische dansers, dat enorm veelzijdige repertoire en je denkt: dáár moet ik zijn!”

Brandsen: ,,Ik ben heel trots op wat de groep in die korte tijd heeft bereikt en opgeleverd. Van de dansers uit voorgaande jaren zijn er inmiddels 22 doorgestroomd naar Het Nationale Ballet en de meeste van hen hebben al solistische rollen gedanst. Michaela DePrince is inmiddels zelfs tweede soliste. Al die jonge talenten geven ook een enorme ‘boost’ aan het gezelschap als geheel. Je ziet andere dansers als het ware wakker worden en denken: ‘Oeps, ik moet er nu wel echt keihard tegenaan gaan, wil ik niet door die junioren worden ingehaald’. En wat ook erg fijn is: de junioren zorgen voor een heel goede werksfeer. Ze zijn gewend als groep te opereren, hebben overal in binnen- en buitenland samen opgetreden en dat voel je, ook nadat ze zijn doorgestroomd naar Het Nationale Ballet.”

Het idee achter de Junior Company was dat de groep een brug zou slaan tussen de Nationale Balletacademie en Het Nationale Ballet, ofwel tussen opleiding en beroepspraktijk. Toch telt het ensemble momenteel maar vijf studenten van de Nationale Balletacademie, onder wie slechts één Nederlander, Tim van Poucke. Meisner: ,,Ik ben zelf Nederlander, dus natuurlijk wil ik heel graag meer goede Nederlanders in de groep zien. Maar zoiets kost tijd. We moeten de komende jaren vooral zorgen voor een nog betere aansluiting tussen het amateurveld en de academie, maar dan nog zal de Junior Company vrees ik nooit twaalf Nederlanders tellen. Daarvoor is ons land – en het aantal Nederlandse kinderen dat ballet als droom heeft – gewoon te klein.”

In Studio 4, waar de auditanten wachten op artistiek directeur Ted Brandsen, is de spanning inmiddels te snijden. Een lieftallig, getalenteerd Frans jochie zegt: ,,Ik weet al dat ik niet aangenomen word. Ik ben veel te klein.”

Hij krijgt helaas gelijk. Slechts vier van de bijna 120 dansers mogen op gesprek komen en krijgen een contract aangeboden: één Nederlander, een Amerikaanse, een Spaanse en een pas 15-jarige Australische. Brandsen over de laatste: ,,Piepjong nog, ja, maar juist daardoor nog met heel veel potentieel om uit te groeien tot een bijzondere danseres.”

Juniors Go Dutch: morgen en overmorgen in De Meervaart, Amsterdam. Daarna tournee t/m 19 mei.

Info: www.operaballet.nl.