Nieuws/Binnenland
618097799
Binnenland

EOD laat lading V1 Deventer ploffen bij Lochem

Lochem - Meerdere delen van een V1-bom zijn woensdag in Lochem succesvol vernietigd. Met een doffe knal en een regen van zand ging omstreeks half twaalf een lading van vijftig kilo de lucht in. De komende drie dagen wordt in totaal 935 kilo brandstof opgeblazen.

De zogenoemde ’vliegende bom’ uit de Tweede Wereldoorlog werd vorig jaar aangetroffen tijdens wegwerkzaamheden in een weiland langs de A1 bij Deventer. Zondag 8 maart heeft de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) de ontstekingsmechanismen ter plekke verwijderd. Vervolgens is de springstof van 935 kilo in kleine stukken opgedeeld. Om die reden moesten bijna duizend inwoners van het Gelderse Wilp een dag lang hun huis verlaten.

Vernietigen van de gevechtslading gebeurt in kleine porties van zo’n vijftig kilo. Aan elke portie wordt een extra lading springstof van de EOD toegevoegd om tot een goed explosie te komen. Dat is nodig omdat het oude explosief bestaat uit een mengelmoesje van springlading, weet majoor Peter: „Die V1 is kort voor het eind van de tweede wereldoorlog gemaakt. De Duitsers hadden toen tekort aan middelen en dus weinig springstof. Ze voegden middelen toe om de gevechtslading toch volledig te kunnen vullen. Erg interessant. Bij deze V1 zijn we bijvoorbeeld raketkruid tegengekomen.”

De V1 is een onbemand straalvliegtuig met springstof dat veelvuldig is gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Deze specifieke vliegende bom had de haven van Antwerpen moeten bereiken, maar boorde zich al na twintig kilometer in de klei. Dat is ook de reden dat de V1 nooit is ontploft, weet Majoor Peter van de EOD.

De majoor toont een van de drie ontstekers die tot voor kort nog in de V1 zaten. „Dit is ’m. Schokontsteker nummertje 80. Van Duitse makelij. Hij bestaat uit een uurwerk, een schokgedeelte en in dit geval een klein beetje erg gevoelige springstof.”

Hoe werkt deze ontsteker (zie foto)? „Na het vertrek van de V1 gaat het uurwerkje lopen. Dat zal er zes tot acht minuten over doen voordat hij uiteindelijk een pen vrijgeeft. Die pen schiet eruit via de bovenkant en zorgt ervoor dat de bom en de ontsteker op scherp staan. Als ’het vliegtuigje’ crasht, detoneert de V1.”

Majoor Peter brengt het ontstekings mechanisme tot onploffing. Hij laat ook nog de ontsteking zien, zoals de V1 bom heeft.

Majoor Peter brengt het ontstekings mechanisme tot onploffing. Hij laat ook nog de ontsteking zien, zoals de V1 bom heeft.

De Majoor vervolgt: „Onze V1 is eerder neergestort dan dat de acht tot zes minuten voorbij waren om die pin eruit te laten schieten. Dus de V1 lag al op de grond, maar hij stond niet op scherp want dat doet-ie tijdens de vlucht naar - in dit geval - Antwerpen. Het mechanisme is blijven doordraaien terwijl de bom al in de klei lag. Dan krijgt hij geen klap meer, want hij ligt al op de grond en daarom is hij niet afgegaan.”

De ontploffingen vinden plaats naast Golf en Countryclub de Graafschap. Omwonenden zijn van te voren per brief geïnformeerd. Ook zijn er bij het natuurgebied Grote Veld waarschuwingsborden geplaatst, is de Sluitdijk is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en is het gebied verboden terrein voor recreanten. Golfers konden overigens wel rustig een balletje slaan.