Nieuws/Binnenland
643350230
Binnenland

Familie omgekomen Tara (12) stelt rederij aansprakelijk voor ongeluk op Waddenzee

Het 12-jarige meisje kwam op de Waddenzee bij Terschelling om het leven door een ernstig ongeluk.

Het 12-jarige meisje kwam op de Waddenzee bij Terschelling om het leven door een ernstig ongeluk.

HARLINGEN - De ouders van Tara, het meisje dat op 31 augustus om het leven kwam op de Waddenzee door een gebroken giek van een zeilklipper, stellen de rederij aansprakelijk voor dit fatale scheepsongeval. Dat meldt letselschadeadvocaat Herman Zandijk woensdag.

Het 12-jarige meisje kwam op de Waddenzee bij Terschelling om het leven door een ernstig ongeluk.

Het 12-jarige meisje kwam op de Waddenzee bij Terschelling om het leven door een ernstig ongeluk.

„De ouders zijn niet alleen verdrietig, maar ook boos dat dit ongeval op een charterschip van de bruine vloot heeft kunnen gebeuren”, zegt Zandijk namens de ouders en familie van de 12-jarige Haagse scholiere.

De giek van het schip Risico brak als gevolg van houtrot, meldde de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onlangs. Kort voor het breken van de giek waren er nog twee opvarenden op het dek, zij gingen toevallig benedendeks. „Er hadden dan ook meer slachtoffers bij betrokken kunnen zijn”, stelt de advocaat.

De Onderzoeksraad is een onderzoek gestart naar de afgebroken giek. Ook de politie doet onder leiding van het Openbaar Ministerie technisch onderzoek. De uitkomst en bevindingen van dit onderzoek worden afgewacht, stelt Zandijk.

De OVV heeft eerder dergelijke ongevallen onderzocht. Op 21 augustus 2016 en op 20 maart 2019 kwamen er in totaal vier mensen om het leven doordat een gedeelte van de mast afbrak en op hen viel. In beide gevallen braken deze af, doordat ze waren aangetast door houtrot. Volgens Zandijk blijkt duidelijk dat aanbevelingen niet werden geïmplementeerd.

„De minister van Infrastructuur en Waterstaat en die van Economische Zaken en Klimaat, Keuringsinstanties en de branche verkeren dan ook in staat van verzuim ter zake hiervan”, concludeert de raadsman. Hij noemt ook de rol van verzekeraars „niet proactief van aard” en roept de Tweede Kamer op „de verantwoordelijke ministers hierover ter verantwoording te roepen.” Zandijk: „Of een jaarlijkse apk-keuring door onafhankelijke en deskundige experts kan bijdragen aan veiliger personenvervoer, is aan de overheid. Zo kan en mag het niet langer doorgaan.”