Nieuws
668005
Nieuws

Lager resultaat TMG, concern op koers

Het bedrijfsresultaat van Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van onder meer De Telegraaf, is over de eerste zes maanden van dit jaar gedaald ten opzichte van vorig jaar. Het concern stelt goed tempo te maken met zijn strategie om zich meer op zijn sterke merken te richten.

De liquiditeitspositie van TMG versterkte in de eerste zes maanden van 2015, daarnaast verzekerde het mediabedrijf zich van een nieuwe kredietfaciliteit voor drie jaar van €70 miljoen.

De digitale inkomsten van TMG Landelijke Media lieten een stijging zien.

Dat blijkt uit de halfjaarresultaten die het concern vrijdagochtend voorbeurs vrij gaf. Daarbij werd de benoeming van politiek commentator Paul Jansen tot hoofdredacteur van De Telegraaf per 1 september gemeld.

Meer gecombineerde abonnementen

Het ebitda-resultaat over het eerste halfjaar bedroeg €19 miljoen, een afname met €3,2 miljoen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar. Het nettoresultaat was €2 miljoen negatief. Dat kwam vooral door de €6,9 miljoen afwaardering op de drukpersen van TMG.

De oplage-inkomsten daalden met €3,8 miljoen tot €129,8 miljoen. De opbrengsten uit print namen af, maar de overgang naar gecombineerde print- en digitale abonnementen namen toe, aldus bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek.

Ook voor de tweede helft van dit jaar voorziet de topman dat inkomsten uit oplagen en advertenties ''onder druk blijven staan''. De effecten van kostenbesparingen en de lagere papierprijs kunnen de verwachte omzetdaling niet compenseren, meldde Van der Snoek. TMG wil met de ingezette reorganisatie per jaar €10 tot €12 miljoen besparen.

Keesing wint terrein

Opnieuw deed puzzelmaker Keesing Media Group het goed binnen het concern met stijgende oplage-inkomsten. TMG-onderdeel Sky Radio Group had last van de krimpende advertentie-uitgaven in de radiomarkt.

De inkomsten uit advertenties daalden in het eerste halfjaar met €13,4 miljoen tot €74 miljoen, een afname met 15,3% op jaarbasis. Die daling deed zich in alle producten voor, aldus het concern.

Relatieplanet.nl behouden

TMG wil alle online activiteiten die niet aan zijn titels gebonden zijn bij elkaar voegen in TMG Digital. Met extra investeringen en samenwerking rond klanten van TMG verwacht het concern hier veel van. Daarom wordt Relatieplanet.nl niet verkocht, maar in TMG Digital opgenomen.

In december kondigde Van der Snoek aan zich sterker op de hoofdmerken van TMG te richten. In juni meldde het bestuur de drukkerij in Alkmaar te sluiten en alle drukcapaciteiten in Amsterdam te concentreren. In de markt is overcapaciteit, die bovendien toeneemt.

Kwartaalomzet lager

Opgesplitst naar het tweede kwartaal boekte TMG een omzet van €119,3 miljoen, een afname met €12,7 miljoen bezien over dezelfde maanden vorig jaar. Die terugval kwam door lagere advertentie-opbrengsten bij vooral de dagbladen en radio. In dat tweede kwartaal daalden inkomsten uit de oplage met €2,7 miljoen, en die uit advertenties met €7,5 miljoen.

Het aantal arbeidsplaatsen bij TMG daalde door de ingrepen naar 2.122, tegen 2.329 fte's in juni vorig jaar.

Klik hier om het laatste nieuws van uw favoriete aandeel voortaan direct op uw smartphone te ontvangen