668421
Binnenland

‘Twijfels over extra brandstof’

Transavia-passagiers eisen verklaring

Getraumatiseerde Transavia-passagiers van stormvlucht HV5068 eisen een verklaring van de directie wat er nou precies is gebeurd en waarom de enorme paniek in de cabine door de hevige turbulentie niet is voorkomen.

„Hoe is het mogelijk dat we in zulke erbarmelijke omstandigheden zijn beland. We hebben het gevoel dat er met onze levens is gespeeld en willen tekst en uitleg van de maatschappij. Het is onacceptabel dat ze doen alsof er weinig aan de hand was”, zegt Bart van Manen uit Den Haag, die met vrouw en drie kleine kinderen aan boord zat.

Wonder

Ook andere reizigers vinden de helse landing zaterdag in zware storm onverantwoord, „zeker omdat iedereen wist dat we recht het Nederlandse noodweer in vlogen. Het lijkt ons een wonder dat we dit hebben overleefd. Schandalig dat er nog zoveel tegenstrijdigheden en vaagheden rond zoemen. Dit mag geen doofpotaffaire worden.”

Maar Transavia houdt vol dat de veiligheidslimieten niet zijn overschreden, dat er nooit onaanvaardbare risico’s zijn genomen en dat de zeer ervaren captain en haar copiloot correct hebben gehandeld om de Boeing 737 na een paar rondjes en doorstarts boven Rotterdam en Schiphol aan de grond te zetten.

Recordtempo

Omdat de ‘flaps’ aan de vleugels defect waren geraakt, gebeurde dat met hoge snelheid. „Maar dat is geen probleem voor vliegers, die daarvoor zijn getraind. Het technisch mankement ontstond door windstoten, niet door gebrekkig onderhoud”, benadrukt de Transavia- woordvoerster.

Er zijn twijfels of er voldoende extra brandstof in Gerona is meegenomen, zoals Transavia beweert. „Het vliegtuig uit Rotterdam kwam te laat aan en omdat een Spaanse staking dreigde, wilden ze zo snel mogelijk omdraaien. We moesten in recordtempo instappen. De druk was merkbaar. Dat gaf de bemanning ook toe”, aldus Van Manen.

Dat de HV5068 na de afgebroken landing in Rotterdam niet mocht uitwijken naar Eindhoven wegens strakke geluidsgrenzen, zorgt in Den Haag voor ophef. „Direct gevolg van milieu-eisen in het politieke Aldersakkoord. Vliegpassagiers lopen dan gevaar. Daar waarschuwen wij al jaren voor. Daarom moet dat achterhaalde akkoord van tafel”, aldus gisteravond PVV-kamerlid Dion Graus in een reactie.

Eindhoven Airport zegt dat Transavia geen noodsignaal gaf. Op Schiphol was er wel een formele spoedmelding, omdat de kerosine opraakte. De Onderzoeksraad voor Veiligheid besluit volgende week of de onderste steen boven water moet komen.