Nieuws

Michou Basu blogt...

Mode is altijd het mikpunt van kritiek

De mode- en modellenwereld liggen onder vuur, omdat het Franse modehuis Dior een 14-jarig meisje heeft gestrikt voor de nieuwe campagne. De buitenwereld is woedend, omdat zij Sofia Mechetner daar veel te jong voor vinden. Terecht? Mode is altijd het mikpunt van kritiek als het om leeftijd en gewicht gaat. De rigoureuze eisen in de ballet- en sportwereld wordt daarentegen met de mantel der liefde bedekt.

Op sociale media wordt er schande over gesproken dat het luxe huis een piepjong meisje (lees meer over deze 14-jarige onderaan mijn blog) heeft geboekt om reclame te maken voor dure luxe producten voor volwassenen. Door het intensieve werk en de daarbij horende levensstijl vrezen experts dat de jonge meisjes opgebrand zijn als ze zestien zijn. Daarbij vinden ze het ongepast dat pubers poseren in creaties die zijn ontworpen voor volwassen vrouwen.

Op de creaties letten

Daar kan ik me enigszins in vinden, alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik amper naar de modellen kijk als ik bij de shows ben, maar vooral let op de creaties. Een puber met amper borsten die een transparante creatie moet verkopen aan een oudere vrouw is niet realistisch, maar in de mode draait het om dromen.

Benijdenswaardig

Als 40+er kan ik me er niet aan spiegelen. Dat wil ik ook niet. Mijn heldinnen zijn sterke vrouwen en karakterkoppen als Hillary Clinton, Angela Merkel, Margaret Thatcher Miuccia Prada, Angelina Jolie en Monica Bellucci. Maar daar vul je geen show mee. Dat Doutzen en Romee de voorbeelden zijn van jonge meisjes snap ik. De lijven en looks van de blondines zijn benijdenswaardig. Foto's van hun fraaie figuren zouden voor iedereen een stimulans moeten zijn om elke dag naar de sportschool te gaan om te boksen, rennen en te Ballet Beautiful fitnessen, want dat doen ze. Strak in hun vel zitten is hun werk.

Eeuwige jeugd

Hoe schoonheidsidealen tot stand komen is een verhaal apart. Ook verschillen de ideeën daarover per land. Over het algemeen geldt lang en slank in de westerse wereld als mooi en op de catwalk wordt dat ideaal vergroot. Zoals ook creaties steviger worden aangezet, omdat de ontwerper een statement wil maken. Naast lang en slank is jong een ideaal. Al jaren. Alle reclame uitingen gaan over jong. Van anti-rimpel crèmes tot smeersels die eeuwige jeugd aanbieden.

Gouden bergen

En daar is altijd commentaar op. Te jong, te dun, te dit te dat. Hoe vaak ik dat al niet heb gehoord… Maar vergeleken met de strengheid van de ballet of voetbalwereld valt de mode mee. In de voetballerij zitten talentenscouts jonge jochies op de hielen. Gouden bergen en een glansrijke carrière wordt hun beloofd, weet ik van een collega die dat nu meemaakt met haar 9-jarige zoon.

De danswereld

Wie op topniveau wil dansen, moet al met danslessen beginnen zodra je uit de baarmoeder komt. In het boek 'La verità, vi prego, sulla danza! (de waarheid, alsjeblieft, over ballet) van prima ballerina Mariafrancesca Garritano lees je over anorexia in de danswereld. Hoe een op de vijf meisjes daarmee worstelt. Leraren en theaterdirecteuren eisen van hun dansers dat ze het perfecte lijf hebben en vertellen hun dansers dat ze moeten afvallen, omdat ze anders niet gekozen worden. Zulke verhalen hoor je ook in de mode. Ook schrijft Garritano hoe ballerina's op latere leeftijd worstelen met hun spijsvertering en geen kinderen meer kunnen krijgen. Daar heb ik in de modewereld nooit iets over gehoord. Veel modellen met een topcarrière zijn moeder. Doutzen, Coco Rocha, Sasha Pivoverova, Lara Stone…

Ondergrens naar 16

In 2011 heeft de Amerikaanse overkoepelende modeorganisatie CFDA ingesteld dat modellen onder de 16 jaar niet op de catwalk mee mogen doen. In het Verenigd Koninkrijk waren ze eerder. Daar werd de ondergrens van 16 ingesteld in 2007. Maar jong lonkt. Nu zijn jonge modellen die worden ingezet om reclame te maken voor luxe producten niet een nieuw fenomeen. Kate Moss werd ontdekt op haar veertiende en is nu een van 's werelds best betaalde modellen.

Boterhammen en schoolboeken

Ik kan me Rianne ten Haken backstage bij de Marc by Marc Jacobs show herinneren. Toen, we schrijven 2003, een mooi, onervaren meisje van zestien met boterhammen en schoolboeken in haar rugzak. Tegenwoordig is Rianne een prachtig volgroeide vrouw die eerder deze maand de couture show van Gaultier liep en het gezicht is van make-up label Max Factor. 

Jong talent

Dit seizoen zien we Lily-Rose Depp, de 16-jarige dochter van Vanessa Paradis en Johnny Depp in de brillencampagne van Chanel. Kaia Gerber, dochter van zakenman Rande Gerber en supermodel Cindy Crawford tekende vorige maand een contract bij modellenbureau IMG. Kaia is 13. Romeo Beckham, de tweede zoon van David en Victoria scoorde zijn eerste Burberry campagne toen hij 12 was. 

 

Afwijzing

Het gaat ook weleens mis. Gerren Taylor was 13 toen ze shows liep. Ontwerpers tipten haar als de opvolger van Naomi Campbell. Ze liep alle belangrijke shows, maar twee jaar later kreeg ze geen een klus meer. Een harde dobber voor een tiener om te incasseren. Want het draait niet alleen om succes. Keiharde afwijzingen horen bij castings.

Niet persoonlijk

Ik herinner me een gesprek dat ik vorig jaar had met Micha Emmering van Micha Models waar Bregje Heinen en Maartje Verhoef onder contract staan. 'We leren de modellen dat afwijzingen niet persoonlijk zijn. Ontwerpers zijn op zoek naar een bepaalde look en daar hoort een bepaald type meisje bij en het kan zijn dat jij daar dit seizoen niet bij hoort'.

Terecht zo kritisch?

Je moet dus in het plaatje passen. En daar kun je niet voor trainen. Naast een dosis geluk, moet je je genen mee hebben. Is het terecht om zo kritisch te zijn op de standaarden in de modewereld, of moeten we misschien gaan accepteren dat deze harde eisen nu eenmaal gesteld worden binnen de topsport die mode heet? Laat jouw mening achter in een reactie!

Over Sofia:

 

Het verhaal van Sofia leest als een sprookje. Ze woont samen met haar broer, zusje en moeder in een klein appartement in Israel. Om het hoofd boven water te houden, heeft moeders drie banen waarmee ze zo'n 900 euro verdient.

Vanwege haar lengte opperden diverse mensen dat ze zich moest inschrijven bij een modellenbureau. In juni vloog ze met een chaperonne van haar agentschap naar Parijs om castings te doen voor de haute couture week. Daar werd ze weggestuurd toen ontdekt werd dat ze pas 14 was.

Sophia en haar chaperonne hadden wat tijd te doden en gingen naar de Dior winkel waar ze Raf Simons, creatief directeur van de Dior vrouwencollecties tegenkwamen. Hij hoorde haar verhaal en boekte haar meteen voor de coutureshow die Sofia zelfs mocht openen. Een show openen en sluiten betekent in modellentermen het ultieme. Dan ben je bijzonder, speciaal en maak je kansen om door te breken.

Het succes lijkt Sofia toe te lachen. Ze heeft een contract van twee jaar op zak wat naar verluidt 240 duizend euro waard is. Dior boekte haar voor de campagne waar grote namen als Rihanna, actrices Jennifer Lawrence, Marion Cotillard en Mila Kunis en modellen als Karlie Kloss, Julia Nobis en Jessica Stam haar voorgingen. Veel meisjes dromen van zo’n start, voor Sofia is het de realiteit.

Lees ook onderstaande blogs van Michou Basu:

Meer zien van Michou, kijk op Twitter @MichouBasu (link: https://twitter.com/MichouBasu) en Instagram @MichouBasu (link: https://instagram.com/michoubasu/)

Bekijk meer van