Nieuws/Binnenland

Razer laat indie ontwikkelaars niet in de steek

Razer heeft laten weten de deelnemers van het Free the Games-programma niet in de steek worden gelaten. Ceo Min-Lian Tan was naar eigen zeggen bij overname van de softwareafdeling van spelcomputermaker Ouya niet op de hoogte dat er een schuld was richting de indie studio’s.

Ondanks dat Razer zich niet verantwoordelijk acht voor de schulden die Ouya gemaakt heeft, vindt men de onafhankelijke game-ontwikkelaars dermate belangrijk dat er een vernieuwd plan is bedacht. Dat laat Tan weten aan website Polygon.

In grote lijnen is dit plan gelijk aan het Free the Games-programma. Bij het behalen van mijlpalen krijgen de 27 deelnemende indie studio’s nog steeds geld uitgekeerd. Nieuw is dat de games niet langer verplicht exclusief zijn voor Ouya. Dit stelt de ontwikkelaars in staat om andere platformen voor hun games te gaan zoeken.

Daar wil Razer wel graag tegenover zien dat de studio’s gelijk aan het geïnvesteerde bedrag exemplaren van hun exemplaren van hun game cadeau doen op zijn eigen Android-gameplatform Cortex TV of, als die nog niet klaar is, op Ouya. Stel een indie ontwikkelaar krijgt $10.000 van Razer en hun spel kost $10, dan wil de hardwarefabrikant dat 1.000 games weggegeven worden op Cortex TV.

Het plan zal alleen gelden voor de deelnemers van het Free the Games-programma. Er worden geen nieuwe studio’s toegelaten.