Nieuws

Toyota en Volkswagen vaakst terug naar de dealer

Inzicht in Nederlandse terugroepacties

De RDW noteert sinds november 2012 alle terugroepacties in Nederland. Tot nu toe zijn er al 607 terugroepacties geregistreerd, waarbij Toyota- en Lexus-importeur Louwman & Parqui B.V., Volkswagen Groep-importeur Pon Automobielhandel B.V. en General Motors Nederland B.V. de meeste auto’s hebben terugroepen. Dat blijkt uit onderzoek van Jasper Verweij van blog.kenteken.tv.

944.910 teruggeroepen auto's

In totaal zijn er sinds de registratiestart van terugroepacties al 944.910 Nederlandse auto’s teruggeroepen. “In werkelijkheid is het aantal waarschijnlijk lager, omdat hetzelfde voertuig en dus kenteken voor twee of meer terugroepacties in aanmerking kwam”, zegt Verweij. De RDW noteert bij iedere terugroepactie het risico dat bij het betreffende euvel hoort. “Het meest voorkomende risico is de kans op een ongeval met letselschade”, stelt Verweij. In totaal hadden 461 terugroepacties betrekking op dit risico, terwijl 100 terugroepacties werden uitgezet vanwege een risico op brand met letselschade. Een verhoogde kans op letsel bij een ongeval werd 81 keer als risico opgegeven, gevolgd door 47 terugroepacties met als risico het belasten van het milieu.

Polo en 3 Serie

Uit het onderzoek van Verweij blijkt dat sinds de registratiestart in november 2012 de populairste terugroepactie in Nederland op naam staat van Volkswagen. In 2014 riep importeur Pon in totaal 38.375 Polo’s terug vanwege "motortrillingen en drukpulsaties in het brandstofsysteem waardoor scheurtjes konden ontstaan in de aansluitingen van het dieselbrandstoffilter". In 2015 is BMW voorlopig titelhouder van de grootste terugroepactie. Het merk riep onlangs 34.615 BMW 3 Series terug naar de dealer vanwege verouderingseffecten in de gasgenerator van de bijrijdersairbag. Bij het activeren van die airbag kan een te hoge druk ontstaan waardoor de behuizing van de gasgenerator kan losraken met als gevolg losschietende metalen onderdelen.

Openstaande terugroepacties

Niet iedere autofabrikant is goed in het terugroepen van auto’s, want bij verschillende fabrikanten staan er nog verschillende terugroepacties open, al gaat het hier vaak om terugroepacties die dit jaar zijn aangekondigd en dus nog in behandeling zijn. SsangYong Motors Middle Europe en Maserati West Europe Benelux Office hebben beide nog 100% van de terugroepacties openstaan. Bij  SsangYong gaat het om 1203 voertuigen en bij Maserati nog 380 auto’s. BMW heeft nog 68% openstaan, gevolgd door Mercedes-Benz (48%), Jaguar (46%), PSA Peugeot Citroën (45%) en Aston Martin (40%).

Volvo (8%), Kia (11%), Hyundai (12%), Toyota en Lexus (13%) en Fiat (14%) zijn wel stipt met terugroepacties en moeten nog relatief weinig auto’s terugroepen.

Aantal auto's teruggeroepen per Nederlandse importeur

Louwman & Parqui B.V. - Toyota en Lexus – 192.204 auto’s

Pon’s Automobielhandel B.V. - Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Bentley – 132.631

General Motors Nederland B.V. - Opel en Chevrolet – 85.447

Nissan Nederland - Nissan en Infiniti – 81.228

BMW Nederland B.V. - BMW, Rolls-Royce en Mini – 72.714

B.V. Nimag - Suzuki en Morgan -  63.733

Renault Nederland N.V. - Renault en Dacia – 53.764

PSA Peugeot Citroën Nederland - Peugeot en Citroën – 52.963

FCA Netherlands B.V. - Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep – 47.301

Hyundai-importeur Greenib Car B.V. - 43.230

Kia Motors Nederland B.V. – 18.142

Mercedes-Benz Nederland B.V. - Mercedes-Benz en Smart – 17.871

Mitsubishi Motor Sales Nederland B.V. – 17.760

Honda Motor Europe Limited – 8.965

Ford Motor Company Ltd - 8656