Nieuws

Twee blazers voor Ferrari's openluchtconcert 488 Spider

De Ferrari 458 Spider is vanaf nu definitief verleden tijd. Zijn vervanger heet 488 Spider en beschikt net als z'n dichte broer 488 GTB over een hoogtoerige V8 turbokrachtbron. Daarmee geeft de sportwagen nog altijd een openluchtconcert, maar nu met twee blazers voor extra overtuigingskracht.

Net als de 458 Spider krijgt de 488 Spider een elektrisch inklapbare hardtop, door Ferrari Retractable Hard Top (RHT) gedoopt, die zich in dit geval in 14 seconden laat openen en sluiten. Ferrari geeft de voorkeur aan hardtops omdat het daksysteem meer voordelen biedt ten opzichte van de klassieke softtop. Het biedt meer interieurcomfort en is minder gevoelig voor weersveranderingen.

50 kg zwaarder

Als vanouds is de Spider-variant door de andere dakconstructie iets zwaarder dan de dichte versie. In het geval van de 488 Spider scheelt dat vijftig kilogram ten opzichte van de 488 GTB. Die extra kilo's hebben geen effect op de sprintcapaciteiten van de Italiaanse sportwagen, want net als de 488 GTB sprint de 488 Spider in exact drie klokslagen naar 100 km/h. Er treedt pas een verschil op tijdens de sprint van 0 naar 200 km/h. De 488 Spider heeft hier 8,7 seconden voor nodig, de 488 GTB 0,4 seconde minder. De topsnelheid van de Spider bedraagt volgens Ferrari meer dan 325 km/h, terwijl de 488 GTB 330+ km/h haalt.

Hoogtoerig

Ligt de klant hier wakker van? Volgens Ferrari niet, want de Spider-versie is zoals altijd bedoeld voor open-air motoring pleasure. De koper kan met de wind in de haren bochten aanvallen en zichzelf ondertussen kippenvel laten bezorgen door hoogtoerig motorgejank. Al is hier eerder sprake van motorgeblaas, omdat ook in de 488 Spider een 3,902 cc grote V8-motor met niet één maar twee turbo's het hart van de auto vormt. De achtpitter levert 670 pk bij een toerental van 8.000 tpm, opmerkelijk veel voor een turbomotor. De trekkracht komt uit op 760 Nm bij 3.000 tpm, mits er gereden wordt in de zevende versnelling van de transmissie met dubbele koppeling.

Windvanger

Even bijkomen van al het snelle bochtenwerk zonder gestoord te worden door de achtpitter kan met een elektronisch bedienbare glazen windvanger. Deze heeft drie standen en is bedoeld om zo weinig mogelijk motorgeluid en wind het interieur binnen te laten. Leuk detail is een passenger display.

Volgens Ferrari is de 488 Spider de meest efficiënte spider ooit gebouwd door het merk. Ferrari heeft op slimme locaties luchtopeningen en vormen in de carrosserie aangebracht die de aerodynamica en downforce optimaliseren. Daardoor ligt de sportwagen volgens de Italiaanse engineers beter op de weg. De 488 Spider is opgebouwd uit een aluminium spaceframe in combinatie met magnesium componenten. Door die materialen is de 488 Spider liefst 23 procent stijver dan de 458 Spider. Een stijver chassis en de toepassing van slimme elektronica maken de open 488 aanzienlijk sneller dan zijn voorganger. Ferrari belooft met het SSC2 Side Slip Angle Control System zelfs een 12 procent snellere acceleratie tijdens het uitkomen van bochten.

Scuderia

De 488 Spider debuteert op de autoshow van Frankfurt halverwege september. Kort daarna start de levering. Met de komst van deze 488 Spider is het 488-programma nog niet compleet. In een later stadium komen de Italianen nog met een hardcore 'Scuderia'-versie.

De 488 Spider heeft stevige concurrentie. Kijk voor alle tegenhangers en de specificaties van de Ferrari 488 Spider op autovisie.nl.