Nieuws

Tips

Met deze tips houd je het sporten écht vol

De eerste thuiskomers van vakantie zijn gesignaleerd en tja, het is soms wel duidelijk te zien dat er van de vakantie is genoten. Die paar kilo’s die voor de vakantie eraf waren getraind, zitten er weer dubbel en dwars aan. Tijd om je sportieve leven weer op te pakken! Wij hebben tips om dat met plezier én gemak vol te houden.

Na de vakantie kunnen we ons voorstellen dat je nog een beetje in de luie modus zit en dat het moeilijk is om te schakelen naar een paar sportieve momenten in de week. Zo zegt psychologe Michelle Segar dat externe feedback door je bijvoorbeeld te richten op hoeveel kilo je kwijt bent of hoe los je kleding aanvoelt niet echt helpt om gemotiveerd te blijven wat betreft sporten. "Je kunt de ene dag wel resultaat zien, maar als dat even niet zo is, dan heb je geen zin meer om te bewegen."

Segar die zich al jaren bezighoudt met onderzoek naar motivatie en gedragsveranderingen zegt dat ze wetenschappelijk onderlegde redenen heeft gevonden om het sporten wel vol te kunnen houden.

Tips

Als je aan bewegen denkt, zie het dan als je geheime wapen

Geef lichamelijke beweging extra prioriteit als je er tijd vrij voor wilt maken. Een manier om dat te doen is: "Zie het als iets wat een ontsnapping is van je dagelijkse beslommeringen en je energie kan geven", zegt Segar. "Uit onderzoeken die ik heb gedaan blijkt dat vrouwen die het sporten op deze manier zien het beter volhouden dan vrouwen die dat niet doen. Die laatste groep slaat vaker een sportsessie over."

Als je een sport kunt vinden die je leuk vindt en dat kunt combineren met iets anders wat je leuk vindt, zoals hardlopen in je favoriete park of luisteren naar een grappige podcast terwijl je een work-out doet, kan het alleen maar leuker maken. Daardoor wordt de kans dat je het nog een keer wilt doen groter.

--

De motivatietips van onze eigen sportdeskundige Marije de Vries

--

Een voor een

Het is verleidelijk om in een keer op meerdere vlakken je leven om te gooien, zoals het starten met een suikervrij dieet in combinatie met een pittig bewegingsplan. Alleen de kans op mislukking wordt dan alleen maar groter. "We zijn niet in het bezit van genoeg cognitieve capaciteit om in een keer veel dingen te veranderen. Als je met een nieuwe sport begint, geef jezelf dan een paar maanden om daar regelmaat in te vinden. Ga dan over naar het volgende doel."

Laat het weekendregime maar achterwege

Het is beter om vier keer per week tien minuten te trainen dan in het weekend  je een uur in het zweet te werken in de sportschool. Volgens Segar helpt consistentie juist om het sporten vol te houden. "Als elke dag bewegen net zoiets wordt als een douche nemen, slapen en eten, dan zal slecht weer, een slecht humeur, problemen op het werk of met je man en kinderen je niet van het sporten weerhouden."

Stop met overal 'ja' op te zeggen

Het leven is hectisch en mensen en gebeurtenissen zullen soms ongetwijfeld in de weg staan als je zelf bepaalde doelen wilt bereiken. Dat wil niet zeggen dat je steeds nee moet verkopen als het niet goed uitkomt met je sportmoment, maar je kunt wel even de tijd nemen om even na te denken of dat wat van je wordt gevraagd goed voelt voor jezelf.

Onze eigen psycholoog Roos Woltering heeft over dit onderwerp ook nog een paar goede tips. Bekijk ze hier.

Bron: Realsimple.com

Bekijk meer van