Nieuws/Binnenland

250.000 verdrietige gesprekken met hulplijn

De telefonische hulpverlener Sensoor heeft vorig jaar ruim een kwart miljoen gesprekken gevoerd, vooral met vrouwen tussen de 30 en 60 jaar die zich eenzaam en alleen voelden. Dat blijkt uit het dinsdag verschenen jaarverslag van de hulporganisatie.

Eenzaamheid is al jaren de belangrijkste reden om te bellen met de instantie. Vorig jaar gingen zo'n 70.000 gesprekken (28 procent) hierover, ongeveer evenveel als het voorgaande jaar.

„Eenzaamheid komt vaker voor dan dat wij met elkaar vermoeden. Het is ook iets waar mensen zich voor schamen in deze tijd van sociale media. Onze hulpverleners krijgen ook vaak te horen: ik heb het hele weekend nog niemand gesproken, u bent de eerste die ik spreek”, vertelt een woordvoerster.

Naast eenzaamheid werd er veel geluisterd naar mensen met psychische problemen (20 procent), waaronder ook veel 'zware' onderwerpen. Zo werden er meer dan 6000 gesprekken gevoerd met mensen die rondlopen met zelfmoordgedachten. „Het komt voor dat we worden gebeld door mensen die denken aan zelfdoding, maar ook door mensen die al pillen hebben geslikt”, zegt de Sensoor-woordvoerster. In die gevallen worden, indien mogelijk, andere hulpinstanties ingeschakeld.

Ook krijgt de hulplijn veel telefoontjes over relatieproblemen (10 procent). „Het kan zijn dat mensen een onderwerp niet met naasten willen, kunnen of durven delen waardoor ze zich eenzaam voelen. Bijvoorbeeld mensen die worstelen met een geheim over hun geaardheid, dat durven ze niet met hun partner te delen”, aldus de zegsvrouw.

De anonieme hulplijn wordt in 65 procent van de gevallen door vrouwen gebeld.

De vrijwilligers van de hulplijn hebben het tijdens de zomermaanden extra druk omdat buren, vrienden, mantelzorgers en psychologen op vakantie zijn.