Nieuws

Boete en terugkoopverplichting voor Fiat Chrysler Automobiles

Fiat keihard bestraft om gebreken auto’s

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) wordt hard aangepakt door de Amerikaanse veiligheidsautoriteit NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Niet alleen moet het Italiaans-Amerikaanse concern honderdduizenden auto’s terugroepen naar de garage voor diverse technische gebreken. Vooral een verplichte terugkoopactie van een half miljoen Dodge Ram pickup trucks vanwege mogelijke defecten aan de stuurinrichting heeft verstrekkende consequenties. Nooit eerder eiste de Amerikaanse instantie zo’n groot aantal te laten terugkopen door een fabrikant.

Omdat men verschillende technische gebreken volgens de in Amerika geldende voorschriften niet duidelijk heeft gecommuniceerd, moet FCA ook nog eens 105 miljoen dollar boete betalen. De NHTSA stelt bovendien een onafhankelijk onderzoek in naar 23 sinds 2009 door FCA uitgevoerde terugroepacties.

Alfa Romeo

De kostenverslindende rompslomp van reparaties of terugkoop vormen een zware aanslag op de krappe financiële strategie van FCA. Topman Sergio Marchionne investeert namelijk 5 miljard euro in een herstart voor het legendarische merk Alfa Romeo maar moet daarvoor enkele kroonjuwelen in de verkoop doen, waaronder het elektronicaconcern Magneti Marelli en 10 procent van de Ferrari-aandelen.

Voornoemde incidenten zijn de meest recente in een lijst eerdere terugroepacties van FCA. Bijna een miljoen Jeeps van oudere bouwjaren zou het concern ook moeten terugkopen of op zijn minst technisch modificeren. Achter de achteras geplaatste en daardoor kwetsbare brandstoftanks in deze modellen vatten bij een aanrijding gemakkelijk vlam. Volgens Amerikaanse media heeft die constructie al 73 dodelijke slachtoffers geëist.

Hacken

Van heel andere orde maar daarom niet minder opzienbarend is de vorige week aan het licht gekomen mogelijkheid om diverse FCA-modellen zodanig te hacken dat ze op afstand kunnen worden gestart, gestopt of anderszins bediend. Ook daarbij gaat het om grote aantallen, 1,4 miljoen exemplaren in totaal. Hacken van auto-elektronica is een nieuw fenomeen waarvoor de auto-industrie al enige tijd vreest. Wanneer men dit niet onder controle krijgt, zullen de toekomstige zelfrijdende auto’s nooit veilig de weg op kunnen omdat hackers dan op afstand en ongewild kunnen ingrijpen bij cruciale functies.

Van alle hiervoor genoemde FCA-modellen worden alleen Jeeps officieel in Nederland verkocht. Door particuliere parallelimport rijden echter ook duizenden gewraakte Dodges en Chryslers in ons land rond. „Voor wat betreft Jeep nemen wij alle terugroepacties over van de fabriek, ook voor modellen die door vroegere importeurs werden gevoerd”, reageert Mirco Racz, woordvoerder van Fiat Chrysler Automobiles in Badhoevedorp. Over de merken Dodge en Chrysler die niet door FCA worden geïmporteerd kan Racz geen uitspraak doen.