Nieuws
670669
Nieuws

Hoe Zit Het Nu Echt Met

De waarheid over aankomen en afvallen ontrafeld

Waar de een aankomt als ze alleen al naar een stukje chocola kijkt, kan de ander moeiteloos een hele reep eten zonder maar een grammetje aan te komen. Hoe komt dat toch? En waarom valt de een veel makkelijker af dan de ander? VROUW.nl vroeg voedingswetenschappers Astrid Postma-Smeets en Marijke Berkenpas, en VROUW voedingsdeskundige Carina Noordervliet: hoe zit het nu echt met aankomen en afvallen?

Gezond leven. Gezond eten. Aankomen. Afvallen. We maken het onszelf maar wat moeilijk. Voorál omdat we onszelf continu vergelijken met andere vrouwen. Een vergelijking die geen steek houdt. "Het lijkt misschien alsof de buurvrouw alles kan eten, maar het feit dat ze niet aankomt, is van zoveel meer factoren afhankelijk dan alleen van eten", vertelt voedingswetenschapper Marijke Berkenpas. "Zo spelen bijvoorbeeld leeftijd, lichaamsbouw en spiermassa een belangrijke rol en dat is simpelweg niet bij iedere vrouw hetzelfde."

Eetpatroon

"Daarnaast is je eetpatroon is een zeer belangrijke factor", vult voedingsdeskundige Carina Noordervliet aan. "Wellicht heb je het idee dat die slanke vriendin geen aandacht besteedt aan wat ze in haar mond stopt, maar wat je vaak vergeet, is dat je niet de hele dag doorbrengt met die vriendin en dus ook niet ziet dat ze waarschijnlijk meer op haar eten let dan jij in eerste instantie denkt."

 

Leeftijd en afvallen

Wat volgens voedingswetenschapper Astrid-Postma Smeets van het Voedingscentrum ook een belangrijke rol speelt bij aankomen en afvallen, is leeftijd. "Als je ouder wordt, verlies je steeds meer spiermassa en aangezien spiermassa zorgt voor het verbranden van calorieën kom je dus - over het algemeen - sneller aan als je wat ouder wordt."

De verandering van de hormoonhuishouding zorgt er volgens Carina ook voor dat vrouwen vooral rond de overgang worstelen met hun gewicht. "Door de hormonen wordt niet alleen de stofwisseling trager, maar verandert ook de vetverdeling in het lichaam. Hierdoor slaag je er na je veertigste vaak moeilijker in om kilo's kwijt te raken", legt Carina uit.

Tot slot moeten we volgens Marijke ook zéker niet vergeten dat we met de jaren minder bewegen. "Je sport minder, maar krijgt nog wel dezelfde hoeveelheid calorieën binnen als voorheen. Dit in combinatie met het verlies van spiermassa - zoals Astrid uitlegde - zorgt ervoor dat je niet al deze calorieën verbrandt en dus aankomt", aldus Marijke.

Eindeloos diëten

Waar het volgens Carina ook vaak misgaat bij vrouwen die gewicht proberen te verliezen, is het eindeloze diëten. "Bij vrouwen die al vanaf hun 15e lijnen is het metabolisme vaak compleet verstoord, waardoor het voor haar veel moeilijker is om af te vallen dan bijvoorbeeld een vriendin die nog nooit een dieet heeft gevolgd."

"Vooral crashdieten zijn écht funest", vult Marijke aan. "Het lichaam gaat door dit rigoureuze dieet in spaarstand. Door de lage calorie-inname is je lichaam heel zuinig met de voedingsstoffen die je nog wél binnenkrijgt, maar als je dan weer overstapt op een normaal eetpatroon, kom je snel weer aan."

"Weet je wat het is met alle diëten? Het werkt vaak alleen op korte duur", vindt Astrid. "Als je stopt met lijnen en weer gaat eten zoals je deed voor het dieet, vliegen de kilo's er in hoog tempo aan. Je kunt veel beter gaan voor een verandering op lange termijn, door bijvoorbeeld je eetpatroon kritisch onder de loep te nemen."

 

Koolhydraten schrappen

Een mythe die Carina ook dolgraag de wereld uit wil helpen, is dat je dik wordt van koolhydraten. "Als je gaat voor een vezelrijke variant als volkorenbrood of volkorenpasta, dan kom je er echt niet van aan. Er is dan ook geen reden om koolhydraten van het menu te schrappen."

Lees meer over Carina's visie op koolhydraten.

Iets waar Marijke zich compleet bij aansluit. "Koolhydraten zijn primaire brandstoffen die we nodig hebben om te kunnen functioneren. Daarnaast zijn koolhydraten vaak niet de boosdoener, maar de producten die je eromheen eet. Zoals calorierijk broodbeleg of sauzen."

Gezond voedingspatroon

Het allerbelangrijkste volgens Marijke is een goede energiebalans. "Om in het vizier te krijgen hoeveel energie (calorieën) je daadwerkelijk binnenkrijgt, kan het helpen om een dietist in de arm te nemen of een tijdje calorieën te tellen die je dagelijks binnenkrijgt."

"Al is alleen het tellen van calorieën niet voldende", vult Carina aan. "Het is bijvoorbeeld niet verstandig om alleen maar rijstwafels te eten alleen omdat ze zo weinig calorieën bevatten. Dan mis je veel essentiële voedingsstoffen. Een gezond voedingspatroon is veel belangrijker. "

"Je zult afvallen als je structureel minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Daarnaast helpt het om niet alleen op je voeding te letten, maar ook voldoende te bewegen. Door te sporten en je spieren te ontwikkelen kun je er namelijk voor zorgen dat je energieverbuik toeneemt."

"Wat je echter niet moet vergeten bij een verandering in het eetpatroon is dat het gaat om een gedragsverandering en dat dit dus niet van de een op de andere dag gaat. Het zal dus wel even duren voordat het een gewoonte wordt. Dus ga niet te snel, sport voldoende en laat je vooral niet gek maken!", aldus Marijke.

Over Hoe zit het nu écht met..?

Weet jij je weg nog te vinden in het oerwoud van voedinghypes en gezondheidmythes? Wij ondertussen niet meer. En dus gaan we in de rubriek Hoe zit het nu écht met..? samen met onze voedingsdeskundige Carina Noordervliet en voedingswetenschappers Astrid-Postma Smeets en Marijke Berkenpas op zoek naar de waarheid achter de gezondheidhype. Zoek je mee? (mail jouw suggestie of vraag naar oproep@vrouw.nl o.v.v. 'Hoe zit het nu echt met [...]')

Eerdere afleveringen van Hoe zit het nu écht met..?