Nieuws
671071
Nieuws

Onenigheid over Apple Watch-verkopen

Is de Apple Watch wel of niet een succes? Analisten en marktonderzoekers lijken het er maar niet over eens te kunnen worden. Apple heeft al aangekondigd de lippen stijf op elkaar te houden als het op dinsdagavond zijn kwartaalcijfers presenteert.

Verschillende bureaus hebben zich de afgelopen weken uitgelaten over hoe de Apple Watch verkoopt. Het onderzoek van Slice Analysis, dat verkoopgegevens uit e-mailbonnetjes haalt van deelnemende consumenten, stelde dat de verkopen na de eerste maand van het apparaat enorm zijn ingezakt. Volgens gegevens van het bedrijf zouden momenteel 'slechts' 20.000 exemplaren per dag verkocht worden in de Verenigde Staten. In de eerste drie maanden zouden er in het land in totaal drie miljoen stuks over de toonbank zijn gegaan.

Onderzoeksbureau Canalys denkt dat de gadget iets succesvoller is. Het bedrijf denkt dat er in het tweede kwartaal van dit jaar 4,2 miljoen Apple Watch-exemplaren zijn verkocht. Dat aantal had nog iets hoger kunnen zijn, maar Apple liep tegen productieproblemen aan, waardoor het last van voorraadtekorten had.

Succes

Hoewel deze aantallen in het niet vallen bij huidige iPhone- en iPad-verkopen, is het apparaat succesvol te noemen vergeleken met de verkopen van andere wearables. Zo zouden slechts 720.000 exemplaren van Android Wear-horloges in heel 2014 zijn verkocht. Ook verslaat het 'met gemak' andere draagbare gadgets zoals fitnessarmbandjes van Fitbit en Xiaomi, zo stelt Canalys.

Daarnaast doet de Watch het vrij goed vergeleken bij de lanceerperiodes van andere Apple-hardware. In het eerste kwartaal van beschikbaarheid zijn van de iPhone 270.000 exemplaren verkocht, terwijl van de iPad in een vergelijkbare periode 3,27 miljoen over de toonbank zijn gegaan.

Apps

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Op het app-front is het nog een beetje behelpen voor het apparaat. Er waren ten tijde van de lancering weliswaar 3000 apps beschikbaar, maar enkel grote namen als Facebook ontbreken nog steeds. Tegenover The New York Times laat een woordvoerder van het bedrijf weten dat het niet goed weet hoe het een goede Facebook-ervaring voor de pols kan maken. Ook de populaire chatapplicatie Snapchat heeft geen Watch-app.

Daarnaast groeit het aantal apps niet zo snel als na de lancering van de App Store voor de iPhone en de lancering van de iPad. Wellicht dat daar verandering in komt met de lancering van versie 2 van besturingssysteem WatchOS. Hiermee is het namelijk mogelijk om applicaties direct op het horloge te installeren. Momenteel worden de apps nog vanaf een gekoppelde iPhone gestreamd, iets dat vrij lange laadtijden als gevolg heeft.

Klanten

Het lijkt de mensen die al een Watch hebben aangeschaft niet te deren. Uit onderzoek van Creative Strategies onder 1.000 Apple Watch-eigenaars blijkt dat 97 procent 'tevreden' of 'zeer tevreden' is met het apparaat.