Nieuws/Binnenland

’Reizigers vaak niet op hoogte van snelrit’

Taxi-inzet bij storingen kost NS miljoenen

Door Paul Eldering en John Maes

AP

UTRECHT - Om het beoogde ’deur-tot-deur’ vervoer van reizigers ook bij verstoringen en panne waar te maken, zijn de Nederlandse Spoorwegen voor miljoenen aan extra taxikilometers kwijt.

AP

Het gaat jaarlijks om ongeveer 22.000 ongeplande ritten die gestrande reizigers thuisbrengen en machinisten en conducteurs afwisselen. Nog eens 38.000 maal wordt een taxi gepland gebeld om rijdend personeel tijdig vanuit de standplaatsen bij hun treinen te krijgen.

Dat komt neer op ruim 160 ritten per dag, zo blijkt uit de aan taxivervoerder Transvision gegunde opdracht voor de komende vier tot zes jaar. De contractwaarde is volgens de aanbesteding 13 miljoen euro.

Vaker aanspraak op taxivervoer

Wanneer het treinverkeer ernstig is verstoord, worden meestal bussen ingezet, maar die kunnen lang op zich laten wachten. Uit de NS-aanbesteding blijkt dat reizigers vaker aanspraak kunnen maken op kosteloos taxivervoer dan gedacht.

„Als zij door vertragingen, waaraan NS schuld heeft, hun aansluiting naar een belangrijke gebeurtenis missen, zoals een vlucht, examen, ziekenhuis, bruiloft of begrafenis, dan kunnen reizigers bij de conducteur om een taxi vragen. Die beoordeelt de urgentie en regelt centraal het snelle wegvervoer. Dat geldt ook als ze de laatste trein naar huis of eindbestemming niet halen”, aldus de NS-woordvoerder.

Meer werkzaamheden aan spoor

NS en ProRail waarschuwen in 2017 en 2018 voor meer werkzaamheden aan het spoor dan normaal. Dat komt vooral door onderhoud. De deur-tot-deur-reis is één van de speerpunten van NS. „Bus, afroeptaxi, lightrail, ov-fiets en reisplanner-app horen daarbij.”

De tevredenheid van reizigers over het hoofdrailnet is vorig jaar gestegen van 74 naar 77 procent en 91 procent van de treinen reed op tijd. „We werken hard aan de hsl, waarvan de prestaties in 2016 onder de maat waren”, aldus de zegsman.

Lees meer over