Nieuws/Binnenland
707571609
Binnenland

VWS: app kampt met DdoS-aanvallen

CoronaCheck-app overbelast, lange rijen voor horeca

DEN HAAG - Het veelvuldige gebruik van de CoronaCheck-app zorgt zaterdag voor overbelasting op de server. Daardoor ondervinden mensen problemen als ze hun QR-code nog moeten aanmaken of een tijdje geen gebruik hebben gemaakt van de app. De server van de CoronaCheck-app heeft bovendien te maken met zogenoemde DdoS-aanvallen, wat eveneens zorgt voor overbelasting.

Dat zegt een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Volgens de woordvoerster is op voorhand rekening gehouden met deze DdoS-aanvallen (distributed denial of service), waarbij mensen, doorgaans cybercriminelen, websites plat proberen te gooien door ze te overvoeren met internetverkeer. „We kunnen ze goed afslaan”, aldus de zegsvrouw. Rond 22.00 uur nam de drukte weer iets af.

Eerste dag van toegangsbewijzen

Het is zaterdag de eerste dag waarop iedereen vanaf 13 jaar een coronatoegangsbewijs bij zich moet hebben voor een bezoek aan een horecazaak, (sport)evenement of een kunst- en cultuurinstelling. Dat zorgt voor grote drukte op de CoronaCheck-app, die hiervoor kan worden gebruikt. Volgens de woordvoerder hebben mensen die de QR-code al eerder hebben gedownload geen problemen.

„We adviseren iedereen het op een later tijdstip opnieuw te proberen.” Ook raadt het ministerie mensen aan al voordat ze ergens naartoe gaan waar ze een coronapas nodig hebben, de code thuis te downloaden. Die is namelijk vervolgens offline beschikbaar.

Op de website allestoringen.nl is te zien dat het aantal meldingen over de CoronaCheck-app zaterdagavond oploopt tot ruim 1800. Op sociale media uiten veel mensen hun onvrede over de overbelaste app.

KHN: vuistslag in gezicht horecaondernemer

De problemen met de CoronaCheck-app zaterdag zijn volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een „vuistslag in het gezicht van de horecaondernemers.”

Volgens algemeen directeur Dirk Beljaarts staan in sommige steden lange rijen voor horecazaken met mensen die niet naar binnen kunnen door de problemen. „Dit is heel wrang voor de horecaondernemers die ongevraagd met deze maatregelen moeten werken, dat dan op deze dag de techniek hen in de steek laat.”

Volgens Beljaarts is er ook onvoldoende testcapaciteit voor mensen die met een negatieve coronatest op stap willen. „In wat minder dichtbevolkte gebieden, zoals Zeeland, moeten mensen te lang reizen.” In andere plaatsen is het volgens hem lastig om een afspraak te maken.

„Hoe moeten horecaondernemers in godsnaam nog omzet maken als ze op alle manieren worden tegengewerkt”, vraagt de KHN-directeur zich af. Volgens hem ziet het er naar uit dat de problemen met de CoronaCheck-app nog wel een tijd duren. „En voor je het weet is het twaalf uur en moet de horeca weer dicht.”

„De chaos is compleet”, aldus horecabaas Laurens Meyer zaterdagavond. „Nu staan overal honderden mensen pal op elkaar in de rij voor de controle bij de ingang. Dan kan het virus zich pas echt goed verspreiden. De overheid en het kabinet moeten direct stoppen met deze onzin. Horeca-ondernemers en hun gasten kunnen nu echt geen kant meer op. Wij kunnen niet veel meer doen dan kijken of er een groen vinkje staat op de corona-app en de mensen dan gewoon maar snel doorlaten.”

Meyer is eigenaar van circa vijftig horecazaken verspreid over het land. „Vooral veel grand café’s, van Venlo tot Groningen en van Scheveningen tot Enschede. Iedereen is deze hele dag en vooral vanavond behoorlijk over de zeik.”

Restaurant gesloten wegens app-problemen

Een restaurant in Nijmegen is zaterdag gesloten omdat er niet werd gecontroleerd op het coronatoegangsbewijs. Een woordvoerder van de gemeente bevestigt een bericht hierover in De Gelderlander. De uitbater van het restaurant heeft een rechtszaak aangespannen om de sluiting ongedaan te maken. Die dient zondag.

Het gaat volgens de woordvoerder om restaurant Moeke aan de Lentse Plas. Na meerdere waarschuwingen is de zaak zaterdag aan het einde van de middag gesloten. De ondernemer had al eerder aangekondigd dat hij niet ging controleren, aldus de zegsman van de gemeente.

Op Twitter delen mensen die hinder ondervinden hun situatie:

Heeft u ook last gehad van de storing en wilt u uw verhaal delen? Gebruik dan onze WhatsApp-tiplijn 0613650952- ook voor foto- en videomateriaal.

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Meer van De Telegraaf Webshop