Nieuws

Autosalon van Genève laat weer grote hoeveelheid primeurs zien

Spectaculair

Door Jaco Bijlsma

Audi AG Q8 Sports concept: komt in 2018 op de markt.
1 / 7

Audi AG Q8 Sports concept: komt in 2018 op de markt.

Bloomberg

Genève - Het autojaar begint echt als de jaarlijkse Salon van Genève de poorten opent. Die belangrijkste autoshow ter wereld is traditioneel de beurs die door geen enkel merk wordt overgeslagen. En dat is geen vanzelfsprekendheid, want autotentoonstellingen hebben het lastig, zie de AutoRAI in Amsterdam, die niet meer wordt georganiseerd.

Audi AG Q8 Sports concept: komt in 2018 op de markt.
1 / 7

Audi AG Q8 Sports concept: komt in 2018 op de markt.

Bloomberg

De Salon van Genève is traditioneel een autoshow waar ook designers prominent aanwezig zijn. Grote ’huizen’ als Pininfarina, Bertone en Italdesign, (dat tegenwoordig onderdeel is van de Volkswagen Groep) lieten er in het verleden al de nodige staaltjes van hun kunnen zien. De laatste firma gaat nu ook productiemodellen maken en liet de Zerouno zien(spreek uit als zero oeno), een supercar die zijn techniek grotendeels met de Audi R8 en Lamborghini Huracán deelt. Hij is vele malen exclusiever dan de donor- auto, want er zijn er slechts vijf van gemaakt en die kosten ongeveer 2,2 miljoen euro per stuk. Italdesign liet ook nog een conceptcar zien die is gemaakt met luchtvaartgigant Airbus. Deze Pop.Up bestaat uit drie delen: een onderstel met wielen voor op de weg, een cabine en een airmodule die op een grote ’drone’ lijkt. Volgens Airbus en Italdesign kan hij in 2024 realiteit zijn.

Renault schreef historie door na jaren praten en ontwikkelen eindelijk de productieversie van de Alpine A110 te onthullen. Daarmee luidt Renault de terugkeer van het ooit legendarische sportmerk in. En met succes, want de eerste serie van 1955 stuks (tevens het jaar dat Alpine werd opgericht) was binnen vijf dagen uitverkocht. Totaal ander (sport)nieuws van Renault was er in de vorm van de Zoe e-Sport Concept, een elektroauto die met stoere carbon carrosserie en 460 pk/640 Nm uit twee e-motoren als een rallyauto oogt. De auto is puur als concept bedoeld. Landgenoot DS trad aan met een luxe SUV, de 7 Crossback voorzien van luxe afwerkingsmaterialen als kristal en alcantara.

Gewoon, maar tevens zeer belangrijk nieuws was de onthulling van de nieuwe Ford Fiesta. De zeer belangrijke hatchback van Ford heeft een voorspelbaar evolutionair design, nieuwe wielophangingen en onder andere driecilinder motoren. Meest opzienbarende versie is de sportieve ST-versie die uit een 1.5 Ecoboost driecilindermotor maar liefst 200 pk weet te persen.

Ferrari stal de show met de 812 Superfast, met 800 pk het krachtigste productiemodel van Ferrari ooit. De krachtbron zit in een auto die je kunt zien als een evolutie van voorganger F12 Berlinetta. De coupé heeft een topsnelheid van meer dan 340 km/u en sprint van 0-100 km/u in minder dan 2,9 seconden.

Betaalbaar, maar volgens de makers ook niet zonder emotie, is de nieuwe Seat Ibiza die als ‘gewone’ B-segmenter in de internationale spotlights stond. De Seat gaat vanaf juni de concurrentie aan met de Ford Fiesta en de Nissan Micra. De vijfde generatie van het Spaanse volumemodel is er voortaan alleen als vijfdeurs. Hij ziet er vlot en volwassener uit dan ooit en lijkt zeer sterk op zijn grotere broer Leon.

Volkswagen introduceerde een nieuw model met een nieuwe naam: de vijfdeurs Arteon. Dit grote en coupéachtige model staat boven de Passat en vervangt de eerder verdwenen CC. De Arteon is met een opvallend front duidelijk expressiever gestileerd en komt dit jaar op de markt met 150 tot 280 pk sterke motoren.

Een opvallende conceptcar was de Mercedes-AMG GT Concept, een vierdeurs coupé gebaseerd op de E 63. Hij komt in 2018 boven de CLS 63 in het gamma en concurreert met de Porsche Panamera. De aandrijflijn, een combinatie van 815 pk sterke V8 en een elektromotor, volgt later in het productiemodel. De neus doet aan de tweedeurs GT denken. In de categorie 'bizar' lanceerde Mercedes een Maybach-versie van de G. Deze vierdeurs cabriolet staat extra hoog op de wielen en heeft twee uitklapbare treeplanken om de in- en uitstap mogelijk te maken. Prijs? Bijna een miljoen.

Porsche bouwt het succesvolle gamma uit met een bloedmooie shootingbrake-variant van de Panamera, de Sport Turismo. Een auto die met een verlengde daklijn, iets rechter staande klep en meer ruimte de mooiste stationcarachtige ter wereld wil zijn (en daar goed in slaagt). De functionele meerwaarde is met 25 liter meer bagageruimte beperkt en dat geldt ook voor de extra zitplaats: Porsche noemt de Sport Turismo niet voor niets een een 4+1. Hij is te bestellen vanaf dik 120.000 euro en komt in oktober. Ander nieuws van Porsche was de zeer sportieve GT3 die traditiegetrouw tussen de ‘normale’ 911’s en de nog sportievere GT3 RS in dure garages staat. Het 500 pk sterke topmodel is nu ook leverbaar met een handbak, zoals de gelimiteerde 911 R.

Land Rover wil maximaal van de booming SUV-markt profiteren en vult daarom alle mogelijke gaten in het programma. Oorspronkelijk stond de nieuwe Velar die men in Genève liet zien niet eens gepland. Door het succes van de Porsche Macan zag Land Rover toch kansen voor een dergelijk model, dat reeds in juli wordt gebracht. Hij staat tussen de Evoque en de Sport en deelt zijn aluminium architectuur met de Jaguar F-Pace en de Discovery. De vijfpersoons SUV heeft benzine- en dieselmotoren tussen de 180 pk en 380 pk.

Ander nieuws komt ook uit Engeland, want supercar fabrikant McLaren toont in Genève de 720S. Deze sportwagen blaast 720 pk uit een nieuwe, lager in de auto geplaatste V8. De auto zelf is voor 95 procent nieuw. Het design met geïntegreerde luchtkanalen heeft bijna niets meer van doen met de voorganger, de ook al niet misselijke 650S.

Bij Bentley schitterde de EXP12e, een elektrische sportwagen die in 2019 moet komen. Een ander uiterste stond bij Kia waar de nieuwe Picanto te bewonderen was. Een volwassen ogend autootje dat veel functionaliteit gaat bieden in het A-segment tegen een redelijke prijs, want de kleine, maar ruimer geworden Kia is er vanaf 11.725 euro.

Volvo vernieuwt in vliegende vaart haar modellengamma en stond in Genève met de kersverse XC60. Die moet net als zijn voorganger weer een bestseller worden en zit boordevol met alle mogelijke veiligheidssystemen, inclusief Pilot Assist dat autonoom rijden tot 130 km/u mogelijk maakt. De XC60 staat vanaf deze zomer bij de dealers.

Opel presenteerde de nieuwe Insignia, daar veranderde de overname door PSA niets aan. Bovendien verdient de nieuwe Insignia aandacht, want het is een grote verbetering ten opzichte van zijn al goede voorganger. De nieuwe auto is veel ruimer, met name achterin. Ook de motoren en het onderstel maakten flinke stappen vooruit.

Uit Japan ook leuk nieuws. Toyota stelt namelijk de snelle Yaris GRMN voor en introduceert daarmee gelijk een nieuw sportlabel. De kleine Toyota toont zich dapper met een 1.8-turbomotor met compressor die liefst 210 pk op de voorwielen loslaat. Het standaard sperdifferentieel is daarom geen overbodige zaak. De oplage is beperkt tot 1000 stuks. Een opvallende conceptcar is de Toyota iTril. Een elektrisch aangedreven, deels autonome, toekomstige (2030) stadsauto met kantelende cabine. De nieuwe Suzuki Swift doet het ook prima in de stad maar is een volwassen supermini die alles kan en wil voortborduren op het succes van de vorige Swift. Diezelfde ambitie heeft de opgefriste Nissan Qashqai. Bij Subaru reed de nieuwe XV het podium op, die eind dit jaar verschijnt.

Audi liet de Q8 Sport concept zien. De grote SUV moet de al zeer luxe Q7 nog eens overtreffen en dat doet hij in elk geval zeker met zijn looks. De vijfpersoons SUV-coupé komt in 2018 op de markt.

En last but not least nieuws van een man die als geen ander weet hoe hij shownieuws moet maken, Victor Muller. Hij maakte bekend dat zijn Spyker een overeenkomst heeft gesloten met supercarbouwer Koenigsegg. De Zweden gaan hun eigen V8-motor leveren aan Spyker, dat daarmee de inmiddels te zwakke Audi-motor vervangt. De 600 pk motor komt ook in de tot 100 stuks gelimiteerde C8 Preliator Spyder, die Muller in Genève liet zien. Of het wat wordt? De vorig jaar getoonde C8 Preliator Coupé is er ook nog niet, maar kan door de motorendeal wellicht ook in productie gaan. Wat zegt u? Een utopie? We wachten af...