Nieuws/Binnenland

Vijfde van Beethoven uitgelegd

Een feestje bouwen rond klassiek

Dirigent Jules van Hessen brengt leven in de brouwerij.
1 / 2

Dirigent Jules van Hessen brengt leven in de brouwerij.

Amsterdam - In muziek kan iedereen het zijne horen. Een herinnering, een verwijzing naar iets in de natuur, iets dromerigs, iets dreigends... Dat is de grote kracht ervan. En er is meer, er is altijd nóg meer. Dirigent Jules van Hessen neemt de luisteraar in Maestro Jules Onthult mee door de muziek. De beroemde Vijfde Symfonie van Beethoven komt deze keer in het Concertgebouw onder de loep.

Dirigent Jules van Hessen brengt leven in de brouwerij.
1 / 2

Dirigent Jules van Hessen brengt leven in de brouwerij.

Pa-pa-pa-paaa... Het hoofdthema van de symfonie kent iedereen wel. Van Hessen legt gedreven uit waarom en hoe hij in de concertzaal college geeft over dat thema en wat er nog meer in die muziek te vinden is. Het is een nieuwe parel aan de kroon van wat hij drie jaar geleden in Tivoli/Vredenburg met het Gelders Orkest begon. „De opzet is eigenlijk heel simpel. Voor de pauze laten we fragmenten horen met daarbij uitleg. Dat gebeurt heel informeel: wij staan dan ook op het podium in vrijetijdskleding. En behalve dat we dingen laten horen, laten we ook dingen zien.”

Na de pauze is alles anders, vertelt de dirigent: „Dan spelen we het hele stuk, in vol ornaat. En wat daarbij komt, zijn de beelden, projecties die de mensen voor de pauze ook hebben gezien, waardoor het publiek houvast heeft, niet hoeft te verdwalen in de muziek. Een herkenning van structuren en anekdotes die voor de pauze de revue hebben gepasseerd.”

Een feestje rond de muziek. Wat centraal staat voor van Hessen is „dat mensen het leuk moeten hebben. Ik ben een soort gastheer die de mensen op hun gemak wil stellen. Aanvankelijk ben ik ook niet de hele tijd op het podium, maar kom ik ook in de zaal, da’s deel van het concept.” En met het plezier in zijn ogen: „Dan doen we ook een kwisje, kun je een broodrooster winnen... En dat zijn vragen waarbij niet de musicoloog met de prijs aan de haal gaat.”

Maar alle gekheid op een stokje, Van Hessen onderstreept dat het uiteindelijke doel is om het muziekstuk na de pauze op een voetstuk te zetten. Van Hessen legt uit: „Het is allemaal begonnen met de Eerste Symfonie van Gustav Mahler. Gewoon omdat dat op het repertoire stond bij het orkest. Daar had ik eerst mijn twijfels over, maar er zit zó veel verhaal in! Het grootste succes is dat niemand na afloop zei dat het na de pauze te lang was!”

Dus moet er een beetje leven in de brouwerij? „Vergelijk het met hoe Henk van Os de beeldende kunst aan de man brengt. Met passie, met kennis van zaken en met humor. Ik moet het doel, het laten horen van het hele stuk, in het achterhoofd houden, maar als je de vergelijking trekt met de cabaretier Hans Liberg, die ook met klassieke muziek in de weer is, dan zeg ik dat ik daar niet vies van ben. Voor hem is dat echter het doel, voor mij het middel om het stuk context te geven.”