Nieuws/Binnenland

Vervoersclubs ernstig verdeeld over autobelastingen

Ruzie om rekening

Partijen zijn het niet eens over hoe we van het filespook af kunnen komen.

Partijen zijn het niet eens over hoe we van het filespook af kunnen komen.

Foto ANP

Den Haag - Niet alleen de kilometerheffing voor automobilisten zal pas na jaren soelaas bieden, ook andere vormen van ’autootje pesten’ om files te bestrijden kosten veel voorbereiding. Bij belangenclubs, die voorzichtig positief zijn over rekeningrijden, is ondertussen onenigheid ontstaan over het uiterst gevoelige onderwerp.

Partijen zijn het niet eens over hoe we van het filespook af kunnen komen.

Partijen zijn het niet eens over hoe we van het filespook af kunnen komen.

Foto ANP

Uit de ambtelijke doorberekening blijkt dat een kilometerheffing voor vrachtauto’s, zoals alle linkse politieke partijen bepleiten, iets sneller kan dan de heffing voor personenauto’s. Maar er is nog altijd zes jaar voor nodig.

Ook een spitsheffing, waar D66 en GroenLinks in geloven, kan niet binnen één kabinetsperiode worden ingevoerd. Uit de doorberekening van ambtenaren blijkt dat het net als de invoering van tol zeker vijf jaar kan duren.

Alleen het verhogen van accijnzen en andere autobelastingen kan binnen 2,5 jaar geregeld worden. De partij van Jesse Klaver is daar een groot voorstander van.

Geheim overleg

Vertegenwoordigers van belangenclubs in transport, openbaar vervoer en verkeer zijn eerder deze week op het ministerie van Infrastructuur in het diepste geheim geïnformeerd over de praktische gevolgen.

„Dit om inzicht te geven in de haalbaarheid van mogelijke plannen”, melden bronnen die aanwezig waren bij het onderonsje.

Een topambtenaar heeft tijdens een presentatie een aantal ’aandachtspunten’ opgesomd. Zo zal kilometerheffing op alleen snelwegen, zoals de SP voorstelt, leiden tot sluipverkeer op onbelaste wegen. Ook is gewezen op het feit dat rekeningrijden voor personenwagens in het buitenland nog helemaal niet bestaat.

Rekeningrijden is aan het Binnenhof al decennia een uiterst gevoelig onderwerp. Meerdere pogingen om het betalen per kilometer in te voeren zijn mislukt.

Desondanks hebben belangenorganisaties, waaronder ANWB, NS, Transport en Logistiek Nederland en de Fietsersbond, een tijdje terug besloten om samen een nieuw kabinet aan te zetten tot proeven met ’betalen naar gebruik’ en onderzoek naar opties voor ’acceptabel’ rekeningrijden.

Maar gisteren wierp ANWB-hoofddirecteur Frits van Bruggen in deze krant de knuppel in het hoenderhok door te stellen dat hij tegen rekeningrijden is. „Dat geldt al helemaal voor een spitsheffing. Autorijden mag niet duurder worden”, zei de topman.

Zijn ’vrienden’ binnen de zogeheten mobiliteits-alliantie nemen hem deze uitspraken zeer kwalijk, omdat die de eensgezindheid in de club ondermijnen.

De ruzie loopt achter de schermen hoog op.

Kritiek is er ook op NS-baas Roger van Boxtel. Hij sprak tijdens een debat van de samenwerkingsclub over „de ernstige ziekte asfaltitus.” Volgens hem moeten reizigers de trein pakken als het kan en de auto als het moet.

De eensgezindheid blijkt sowieso ver te zoeken als zaken in de praktijk moeten worden gebracht. De ANWB wil - als het dan toch moet - een proef met kilometerheffing bij vrachtverkeer. De Bovag juist bij leaserijders met een bijtelling per gereden kilometer.

De Rai Vereniging van autofabrikanten en -importeurs gaat ook niet zomaar overstag. „De autobelasting moet drastisch omlaag en we zijn tegen discriminatie van het goederenvervoer. Gelijke monniken gelijke kappen. In Europa moet technologie aansluiten”, aldus voorzitter Steven van Eijck.

Werkgeversvereniging Koninklijk Nederlands Vervoer houdt zich volgens directeur Ad Toet liever op de achtergrond. „Het blijft in Nederland een erg gevoelig dossier.”