786324
Binnenland

ACHTERGROND SKS

Het mysterieuze ’vijftiende skûtsje’

Uniek in de geschiedenis van de SKS: niet langer is Bolsward vertegenwoordigd in het skûtsjesilen. De familie Meeter, die altijd uitkwam voor Bolsward, koos er na veertig jaar voor om te zeilen voor Akkrum, waar de familiewortels in de grond grijpen. Maar kan Bolsward nu vragen om een startlicentie, als ’Vijftiende Skûtsje’…?

Volgens vage geruchten hebben Bolswarders al geïnformeerd naar het huren van een scheepje van Jacob Huisman, de zoon van de beroemde schilder en voddenman. Huisman heeft een vloot skûtsjes, waaronder het skûtsje van Langweer. Huisman heeft een tienjarig huurcontract met Langweer. Maar de Bolswarders zouden gepolst hebben of Huisman hen niet kan helpen aan het ’Vijftiende Skûtsje’…

Uitzondering

Het ’probleem’ van het SKS zit in de twee eigenarenfamilies, die een uitzondering vormen binnen de vloot. De familie Meeter en de familie Van der Meulen hebben beiden startlicenties, terwijl de overigen twaalf startlicenties in bezit zijn van de eigenarencommissies, die vaste banden hebben met een stad of dorp. Voor de familie Van der Meulen is het volstrekt ondenkbaar dat zij buiten Woudsend om zouden gaan.

Plotseling andere stad

Maar schipper Pieter Eldertszn Meeter koos plotseling wél voor een andere stad: Akkrum. Ook Dokkum zou ooit geïnteresseerd zijn geweest in het ’adopteren’ van het skûtsje Eldert Sietz van de familie Meeter.

Verrast

Het bestuur van de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen (SKS) was verrast door de beslissing van de familie Meeter. Het nieuwe zeilteken is hen een doorn in het oog. De commissie vindt het een vreemd ding: het is geen beeldmerk en geen letter, maar een combinatie. „We voelden dat we telkens een meter achter de beslissingen aanliepen van de familie Meeter, maar statutair hadden we geen poot om op te staan”, aldus SKS-voorzitter Peter de Jong.

Fluiten

Na de routebespreking van de schippers in Woudsend maakt SKS-voorzitter De Jong rigoureus een einde aan het gefluister over de mogelijkheid voor een ’Vijftiende Skûtsje’: „De stichting van de familie Meeter is lid van de vereniging, vroeger met een ’B’ in het zeil. De commissie van Bolsward was slecht een sponsorclub, zonder startlicentie” En dus kunnen Bolswarders fluiten naar een startplek.

De gevolgen

Maar de opmerkelijke ’move’ heeft wel consequenties. De SKS-statuten worden aangepast om de Friese plaatsen te waarborgen waar de teams vandaan komen. En dat moet ook zichtbaar worden in de zeiltekens. „Die statutenwijziging bespreken we tijdens de eerste ledenvergadering in 2015.” Getornd aan de grens van maximaal veertien deelnemers zal er niet worden, zegt de voorzitter. „Dat is destijds besloten vanwege de nauwe vaarwateren.”

Wespennest

De Jong weet welk wespennest het gedraai met deelnemers oplevert, want uit onvrede destijds dat er niet meer schepen mochten meedoen werd de IFKS opgericht, de open klasse, die momenteel een zeventig wedstrijdschepen telt. „Het ’Vijftiende Skûtsje’ is een hypothetische discussie, want die wens leeft niet breed binnen de vereniging, dus is het absoluut niet aan de orde.”Volgens De Jong heeft de familie Meeter het SKS plechtig beloofd de „komende dertig jaar” aan Akkrum verbonden te blijven. Daarom bestaat er bij de voorzitter geen vrees dat deze ploeg zich gedragen gaat als een huurlingenlegertje dat uitkomt voor de hoogste