Nieuws
789818
Nieuws

Zomers snackdossier | Fruit

Hoeveel calorieën zitten er in zomerfruit?

De zomer is een tijd van zon, terrasjes én lekker eten. Wil je toch een beetje op de lijn letten, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Dan werpen wij je een reddingsboei toe in dit 12-delige snackdossier: want hoeveel calorieën zitten er nu écht in al die lekkere tussendoortjes? Wij zoeken het voor je uit. Deze week deel één: zomerfruit.

Kiwi

 

Deze groenkleurige fruitsoort zit boordevol vitamine C en leent zich niet alleen voor een zomerse fruitsalade, maar ook in een smoothie of in de yoghurt doet een kiwi het goed. Behalve lekker is de kiwi ook erg gezond. Honderd gram kiwi bevat:

  • Eiwitten: 1 g
  • Koolhydraten: 12,2 g
  • Vet: 0,8 g
  • Kcal: 68

Kersen

 

Kersen zijn hét ultieme zomerfruit. Vooral in de maanden juli en augustus vliegen deze rode vruchten als warme broodjes over de toonbank. Daarnaast zijn kersen dankzij de hoeveelheid vitamine A en C én kalium ook nog eens super gezond. Honderd gram kersen bevat:

  • Eiwitten: 1 g
  • Koolhydraten: 15 g
  • Vet: 0 g
  • Kcal: 64

Watermeloen

 

Op het strand, tijdens een picknick of bij de barbecue: de watermeloen mag in de zomermaanden natuurlijk niet ontbreken. Behalve heel veel water (88%) bevat de watermeloen ook veel vitamine, mineralen en vezels. Verder bevat 100 gram watermeloen:

  • Eiwitten: 0,6 g
  • Koolhydraten: 7,8 g
  • Vet: 0,2 g
  • Kcal: 37

Granaatappel

 

De granaatappel heeft niets voor niets een plekje veroverd in de lijst van superfoods. Deze rode vrucht is met de grote hoeveelheid vitamine C, antioxidanten en kalium namelijk een echte vitaminebom! Lekker door een zomerse salade, als tussendoortje of door de yoghurt. Honderd gram granaatappel bevat:

  • Eiwitten: 1 g
  • Koolhydraten: 17,5 g
  • Vet: 1,3 g
  • Kcal: 78

Witte druiven

 

Een trosje druiven is hét perfecte tussendoortje op een zomerse dag, maar ook in salade of in de lunchbox is deze kleine vrucht favoriet. Deze fruitsoort bevat veel voedingsvezels en kalium. Daarnaast bevat honderd gram witte druiven:

  • Eiwitten: 0,1 g
  • Koolhydraten: 10,3 g
  • Vet: 0,1 g
  • Kcal: 43

Nectarine

De nectarine is het stevige zusje van de perzik en staat bekend als dorstlesser. Perfect dus als snack op een tropische dag. Daarnaast is een nectarine dankzij de grote hoeveelheid bètacaroteen ook erg goed voor je ogen. Honderd gram nectarine bevat:

  • Eiwitten: 1,4 g
  • Koolhydraten: 10,7 g
  • Vet: 0 g
  • Kcal: 50

Aardbeien

Aardbeien dragen natuurlijk niet voor niets de naam zomerkoninkjes! Want vooral in de zomermaanden staat de aardbei veelvuldig op het menu. Niet gek als je weet dat ze niet alleen lekker zoet, maar ook erg gezond zijn. Honderd gram aardbeien bevat:

  • Eiwitten: 0,8 g
  • Koolhydraten: 6,5 g
  • Vet: 0,4 g
  • Kcal: 36

Grapefruit

Als we het hebben over gezonde zomersnacks, dan mag de grapefruit zéker niet ontbreken in het rijtje! Deze citrusvrucht zit namelijk boordevol vitamine C, mineralen en voedingsvezels. Verder bevat honderd gram grapefruit:

  • Eiwitten: 0,9 g
  • Koolhydraten: 6,6 g
  • Vet: 0 g
  • Kcal: 30

Ananas

Op de barbecue, door een smoothie of gewoon als tussendoortje: in de zomermaanden is deze tropische vrucht erg geliefd. Daarnaast is de ananas dankzij de grote hoeveelheid vitamine tevens een weldaad voor je lichaam. Honderd gram ananas bevat:

  • Eiwitten: 0,5 g
  • Koolhydraten: 13,5 g
  • Vet: 0,3 g
  • Kcal: 58
  •  

Lees ook:

Over het snackdossier

De zomer is een tijd van zon, terrasjes én lekker eten. Wil je toch een beetje op de lijn letten, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Dan werpen wij je een reddingsboei toe in dit 12-delige snackdossier: want hoeveel calorieën zitten er nu écht in al die lekkere tussendoortjes? Wij zoeken het voor je uit.