Nieuws

Eerste Hulp Bij Hittegolven

Ben jij klaar voor de hitte?

De hittegolf die voor de deur staat, zou weleens alle hitterecords kunnen gaan breken. Tijd voor wat Eerste Hulp bij Hittegolven: want hoe voorkom je dat je op de eerste dag al op bed ligt met een fikse zonnesteek?

Vooral ouderen en kinderen moeten opletten met enorm hoge temperaturen, want het risico op uitdroging is groot.

Wat te doen om uitdroging te voorkomen:

1. Drink water

Drink minstens twee liter water, vruchtensap of kruidenthee verspreid over de dag (meer als je veel transpireert), ook als je geen dorst hebt. Neem water mee als je naar buiten gaat. Wees matig met alcohol, cafeïne houdende dranken en dranken met suiker, deze onttrekken juist vocht aan jouw lichaam. Als je minder dan normaal plast of als je urine donkerder wordt, dan moet je meer drinken.

2. Zonnebrand

Denk aan uw huid wanneer u naar buiten gaat! Smeer de onbedekte huid goed in met een zonnebrandmiddel met hoge beschermingsfactor.

Lees ook:

3. Uit de zon

Ga indien mogelijk alleen ’s morgens naar buiten. Probeer, als het erg warm is, zoveel mogelijk binnen te blijven tussen 11.00 en 17.00 uur.

Zo bescherm je je huid tegen de felle zon!

4. Luchtige kleding

Draag lichte, luchtige kleding, het liefst van katoen, linnen of andere natuurlijke vezels. Bedek je hoofd met een zonnehoed of zonneklep wanneer je naar buiten gaat. Vervang een dekbed of deken door een laken.

5. Wondjes

Verzorg wondjes extra goed ter voorkoming van ontsteking.

6. Eten

Blijf goed eten, eiwitrijk en met voldoende vitaminen, en zorg voor voldoende zoutopname. Groenten en fruit zijn goed omdat deze een hoog percentage water bevatten en een natuurlijke bron zijn van vitamines en minerale zouten. Soep, bouillon, melk, ijs of tomatensap vullen het verloren zout aan. Zorg voor goede koeling van etenswaren en zorg voor goede hygiëne in de keuken; bij hoge temperaturen bederft voedsel eerder, waardoor je sneller diarree kunt krijgen en veel vocht kunt verliezen.

7. Zonwering

Houd de warmte zoveel mogelijk buiten. Door rechtstreekse zon inval te vermijden, zonnewering te gebruiken en deuren en ramen overdag dicht te houden en ’s avonds en ’s nachts maximaal te luchten. Als dit niet mogelijk is i.v.m. inbraakpreventie, laat dan (schone) ventilatieroosters permanent open. Doe ook lampen en computer zoveel mogelijk uit.

8. Washandje

Als je het warm hebt, maak dan je gezicht, hals, polsen en benen nat en herhaal dit regelmatig. Een nat washandje of voetenbadje werken ook verkoelend.

9. Rust

Vermijd overmatige inspanningen en neem veel rust.

10. Ventilator

Gebruik een ventilator of ga naar koele of airconditioned ruimtes. Gebruik je een ventilator, plaats deze dan hoog genoeg en let erop dat de luchtstroom niet direct op jouw lichaam is gericht. Let op te grote temperatuurverschillen en tocht.

11. Gezondheidsklachten

Denk een beetje aan jezelf. Ga met gezondheidsklachten direct naar de huisarts. Vraag je huisarts ook om advies wanneer je medicijnen gebruikt die vocht afdrijven of die inwerken op de geestelijke toestand (neuroleptica).

Uitdroging herkennen

  • Sufheid: een moe gevoel, niet meer helder kunnen denken
  • Duizeligheid bij het opstaan, als dat anders niet zo is
  • Hoofdpijn
  • Donkere urine
  • Een droog gevoel in de mond.
  • Spierkrampen: door het uitdrogen verlies je ook belangrijke mineralen in het lichaam, waardoor spierkrampen kunnen ontstaan
  • Flauwvallen en wegvallen
  • Misselijkheid en braken
  • Donkere urine
  • Minder helder en minder goed aanspreekbaar zijn, soms wat meer geïrriteerd zijn.
  • De ogen liggen dieper in de kassen
  • Het meten via de huid van de hand (als de huid blijft staan na optillen) werkt bij ouderen veel minder omdat hun huid minder elasticiteit heeft!

Zijn jullie een beetje klaar voor de grote hitte? Heb je nog tips die de hitte draaglijk maken? Laat het hieronder weten!