Nieuws
794941
Nieuws

Meer banenverlies KLM

Bij luchtvaartmaatschappij KLM is vrees voor meer banenverlies. Dat blijkt uit een rondgang langs de vakbonden. Gisteren werd bekend dat bij zustermaatschappij Air France ruim 3300 banen zullen verdwijnen om het tij te keren.

Hoewel Air France dit gisteren ontkende houden De Nederlandse vakbonden er rekening mee dat het nodig is om dieper snijden in het personeelsbestand van KLM, ook centralisatie. Naar verwachting komt daar over een maand meer duidelijkheid over.

Eer verdwijnen de komende jaren ruim 3300 banen verdwijnen bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Dit is 10% van het totale personeelsbestand. ´Dit betreft overcapacteit, maar als de omzetmotor niet aanslaat kunnen we meer baanverlies niet uitsluiten´, zegt bestuurder Joop Hofland van vakbond de Unie tegen de Telegraaf.

President-directeur Pieter Elbers van KLM zegt in een reactie dat snelheid bij de kostenverlaging ’essentieel’ is en het verschil betekent tussen groei en krimp. Hij verwacht snel een cao akkoord met de piloten.

´Als je niet uitgaat van groei, kom je in een krimpscenario terecht´, zegt Hofland van De Unie. Daarom verwachten de bonden een volgende stap van de KLM-directie. De Vrijwillige vertrekregeling wordt vooralsnog niet uitgebreid, stelt Elbers.

De vakbonden vrezen dat het binnen 2 jaar afgelopen is, mocht KLM niet in staat zijn om de kosten verder naar beneden te brengen en de omzet te verhogen. De luchtvaartmaatschappij staat samen met de Franse zuster Air France met de rug tegen de muur. ´Het f-woord valt niet bij KLM. Daar zijn te veel banen mee gemoeid in Nederland. Onze mainport Schiphol zou daarmee stil komen te liggen´, zegt Hofland doelend op een eventueel faillissement.

Daarom wordt in de markt serieus rekening gehouden met een mogelijke verkoop van KLM, om de financiële problemen op te lossen. Air France KLM worstelt met hoge schulden, een negatief vermogen en teruglopende omzet. De druk van de concurrentie binnen en buiten Europa blijft toenemen. Zo maakte EasyJet bekend dat het vanaf Schiphol vijf nieuwe routes gaat vliegen, onder meer op Tel Aviv. Dit stelt KLM meteen voor een probleem.

Er kunnen maar mondjesmaat stappen worden gezet om de kosten te verlagen bij de luchtvaartcombinatie, door de macht van de vakbonden. Vooral bij Air France is men doodsbenauwd voor een nieuwe staking. Vorig jaar legden de piloten van Air France gedurende twee weken het werk neer, iets dat de luchtvaartmaatschappij € 500 miljoen kostte.

De contouren bij Air France zijn nu duidelijk nadat vorige week al bekend was geworden dat er investeringen in nieuwe vliegtuigen worden uitgesteld en € 80 miljoen bespaard moet worden door scherper inkopen. Het Franse personeel leek de dans te ontspringen, maar waarschijnlijk heeft topman Alexandre de Juniac deze week onder druk van het bestuur van Air France KLM ingegrepen.

Want twee weken geleden zei de topman van Air France, Frédéric Gagey, nog tegen De Telegraaf in Miami dat Air France al zo veel mensen had laten gaan in de afgelopen jaren. De urgentie voor een ontslagronde leek bij hem te ontbreken. Dat er nu een voornemen is om meer mensen te laten gaan dan de eerder aangekondigde 800, is een signaal dat het ook bij Gagey is doorgedrongen dat het één voor twaalf is.