Nieuws
795018
Nieuws

Gezond eten

5 gezonde meeneemmaaltijden voor elk moment

Elke dag een ontbijtje halen op het station, omdat je 's ochtends geen tijd hebt om te eten. En elke middag wat in de kantine halen, omdat het smeren van boterhammen er in de ochtend ook altijd bij inschiet. En dan kom je helaas niet altijd uit bij de meeste gezonde maaltijden… Herkenbaar, drukke vrouw? Dan hebben wij iets heel leuks voor je gespot…

Wij vragen ons namelijk ook dagelijks af hoe je gezond - en bovenal lekker - kan eten zonder dat het voorverpakt is of veel moeite kost om te bereiden. Bij toeval spotten wij tijdens ons wekelijkse boodschappenrondje wat nieuws. Daar, op de vloer van de plaatselijke Albert Heijn, stond een heerlijke salade-weckpot (ofwel: Salad in a jar) met tonijn en quinoa.

Wat bleek, die potten zijn niet alleen handig, maar ook nog eens hartstikke hip! In principe hoeven we natuurlijk niet het hipst van het hipst te zijn, maar als je tegen iets leuks aanloopt dat plotseling-per-ongeluk-opeens ook nog dé trend van dit moment blijkt te zijn, dan zeggen wij daar geen 'nee' tegen.

5x heerlijke weckpot-recepten

Voor de drukke vrouw die ook nog eens klaar is met al die plastic rotzooi is dit oprecht een uitkomst. Enige wat je hoeft te doen, is: uit je koelkast halen, schudden, op een bord doen of rechtstreeks vanuit de pot eten. Dat laatste blijkt nog een beetje een uitdaging, maar hé, dan schrok je tenminste niet, toch?

De potten zijn herbruikbaar én je kan enorm variëren met je weckpot-gerechten. Wij zetten hieronder de lekkerste recepten voor je op een rij!

1. Ontbijt

Als je de pot voor je ontbijt wilt gebruiken, kan je 'm in principe al voor de hele week vullen. Gooi er in wat je wil. Gedroogd fruit,  havermout, cruesli, muesli of chiazaad. 's Ochtends hoef je alleen nog maar wat yoghurt en eventueel jam toe te voegen. Als je meer tijd hebt, kan je er ook nog vers fruit bij doen.

Als je pas op je werk ontbijt, kan je ook havermout in de pot doen en op je werk heet water toevoegen.

2. Lunch

Om de tonijn- en quinoasalade na te maken, heb je het volgende nodig:

Ingrediënten voor tonijnsalade

  • Tonijnmoot in water
  • Kip saladevlees
  • Mozzarella
  • Quinoa
  • Cherrytomaten
  • Kropsla
  • Vinaigrette

Wat heb je nodig voor de vinaigrette?

  • witte wijnazijn
  • mosterd
  • kappertjes
  • bloemenhoning
  • zout
  • peper
  • olijfolie

Voeg twee eetlepels witte wijnazijn, een theelepel mosterd, een theelepel kappertjes, een eetlepel honing en een snufje zoet en peper bij elkaar en meng deze. Voeg hierna 6 eetlepels olijfolie toe.

Om te zorgen dat je salade niet sompig wordt, moet je de ingrediënten van een salade in een bepaalde volgorde toevoegen.

1. Op de bodem saladedressing

2. Stevige ingrediënten

3. Lichtere ingrediënten

4. Sla en bladgroenten

Voor de tonijnsalade geldt dan het volgende:

1. Vul de pot met de helft van de vinaigrette

2. Drie eetlepels mozzarella

3. Vier eetlepels gekookte quinoa

4. 100 gram gehalveerde cherrytomaten

5. Vijf stukjes kip saladevlees

6. Top de jar af met de salade

3. Tussendoortje

De pot is ook ideaal om een tussendoortje in mee te nemen.

Benodigdheden:

  • Humus
  • Komkommer
  • Paprika
  • Wortelen

Vul de onderkant van de kant met bijvoorbeeld humus. Stop er vervolgens de in reepjes gesneden paprika, komkommer of wortels in.

4. Avondeten

Benodigdheden:

  • Vinaigrette dressing
  • Cherrytomaten
  • Mozzarella
  • Pasta
  • Spinazie
  • Basilicum

Instructies:

  1. Doe de dressing eerst in de pot
  2. Dan de gekookte pasta en tomaten
  3. Voeg daarna de mozzarellastukjes en spinazie toe, en tot slot de basilicum

5. Drankje

Heel lekker voor komende zomer: een koud drankje voor onderweg!

Benodigdheden:

  • Water
  • Fruit
  • Munt

En dan:

Plaats het fruit onderin de pot. Doe er water bij en roer het fruit rond. Vervolgens doe je er wat blaadjes munt bij. Plaats het een paar uur in de ijskast en klaar is kees! Het is handig om voor onderweg een rietje mee te nemen.