Nieuws
795023
Nieuws

BOUWE BEKKING

,,´s Nachts waren we de beste´´

Bouwe Bekking was 21 jaar oud toen hij voor het eerst in de wereld van de Volvo Ocean Race stapte, toen nog Whitbread Round the World Race geheten.

Ruim drie decennia later rondt hij met Team Brunel zijn zevende editie af. Als het aan hem ligt, komt er een achtste deelname met opnieuw een Nederlandse boot. Zaterdag volgt in Göteborg de afsluitende havenrace, maar Bekking blikt alvast terug op zijn ‘geslaagde project’.

Feedback

“Sportief was het redelijk geslaagd en commercieel is het heel erg goed geweest”, begint Bekking. “Dat is gebaseerd op alle feedback die we uit de stopovers hebben gekregen. Zeker na Den Haag, wat natuurlijk een thuisfeest was. Dat was super. Het enthousiasme was bijna on-Nederlands. Iedereen trok aan je, wilde met je praten en foto’s maken. Ik vond het bovendien waanzinnig gaaf dat er zoveel jonge kinderen aanwezig waren.”

Doelen

De ambitie van Team Brunel was om deze race te winnen en het werd een tweede plek overall. Dat was in Lorient al duidelijk toen het gat met Abu Dhabi Ocean Racing te groot werd om op normale manier te dichten. Dat betekende dat schipper en bemanning hun doelen moesten bijstellen. Persoonlijk deed dit naar eigen zeggen niets met de immer nuchtere Bekking.

Druk

“Als iemand heeft gewonnen, kan ik daar niets aan veranderen. Daar doe ik dan niet moeilijk over. Misschien dat uit de evaluatie blijkt dat we hier en daar beter hadden moeten zijn, maar daar zijn we nog niet aan toegekomen. Daarna was de druk natuurlijk wel hoog, omdat vier boten tweede konden worden.”

Waanzinnig

Hoewel de Nederlandse boot als vierde Den Haag verliet, finishte die als tweede in Zweden. Daarmee was het bijgestelde doel gehaald. “Dat hebben we waanzinnig goed afgemaakt. Daarom ben ik gewoon trots op de jongens.”

Coach

De open communicatie tijdens de stopovers en de begeleiding van coach Anje-Marijcke van Boxtel van Schouten Global hebben daarbij zeker een rol gespeeld. “Vooral achter de schermen als we op de wal waren, heeft Anje-Marijcke veel voor het team betekend. We hebben allemaal van haar geleerd.”

Middengedeelte

“We hebben zeer zeker alles uit deze race gehaald. In het middengedeelte ging het wat minder qua resultaat. Na elke etappe zeiden we dan toch weer dat we eigenlijk prima hadden gevaren. Er waren steeds kleine dingen, waardoor we punten misten. Dat is heel frustrerend, maar vanaf Newport ging alles gestroomlijnd zonder problemen en hebben we goed gepresteerd.”

Briljant

Op de vraag of de race is verlopen zoals hij verwachtte, antwoordt Bekking: “Het is dichter bij elkaar gebleven dan ik had verwacht, maar dat komt ook zeker door het gebruik van AIS. Als je een briljant idee hebt en de aanval inzet, kunnen de anderen binnen een minuut reageren. Ik denk dat als je terugkijkt, dat wij van alle teams ’s nachts het beste hebben gevaren. Dan pakten wij altijd winst. Die zou groter geweest zijn zonder AIS.”

Hecht team

Team Brunel staat in de vloot bekend om zijn goede sfeer. Bekking beaamt dit: We zijn heel hecht geweest. Tijdens stopovers deden we vaak dingen samen en dat maakt het een stuk leuker. Vaak heb je groepsvorming, maar bij ons kon iedereen met elkaar opschieten.”

Gek als een deur

Heeft Onboard Reporter Stefan Coppers (Vlaardingen) daarbij een rol gespeeld? “Stefan is zo gek als een deur. Hij komt overal mee weg en is zo plat als het maar kan, echt een Rotterdammer. Hij heeft een gouden hart en is naar mijn mening de beste van allemaal. Hij zal de prijs niet winnen, omdat hij politiek niet goed genoeg is. Hij doet gewoon zijn eigen ding en dat is het unieke aan hem. Hij wil niet gestuurd worden, wat ik een van zijn sterkste punten vind.”

Hoogtepunt

Moeilijkste momenten weet Bekking niet op te noemen. “Het heeft niet of nauwelijks gewaaid. De oversteek van de Zuidelijke Oceaan was de makkelijkste die ik ooit heb gedaan. We hebben één keer 32 knopen gehad en dat was het.” De ronding van Kaap Hoorn en Scheveningen kwalificeert hij als de mooiste momenten. “Kaap Hoorn blijft zeiltechnisch het hoogtepunt van de race. Ook om de jongens dan te zien. Scheveningen was ronduit geweldig.”

Vrouwen

Dongfeng Race Team is voor Bekking de verassing van deze race. “En de dames hebben het fantastisch gedaan, met ondermeer een etappezege. Als het aan de wind en niet te lang is, kunnen ze winnen. Ze hebben genoeg snelheid. Verder zaten ze er altijd bij.” Bekking ziet wel een uitdaging voor de vrouwen in toekomstige edities: “Ik denk dat de opgebouwde expertise sneller wegvloeit dan bij mannenteams, omdat de vrouwen tussendoor onvoldoende ervaring kunnen opdoen. Als ze nu met dezelfde ploeg verder zouden gaan, zou het anders zijn.” Voor Bekking is een gemengd team nog altijd onmogelijk: “Als ze lang op zee zitten, kunnen mannen en vrouwen verliefd op elkaar worden. Dat probleem kunt je niet voorkomen.”

Eentje winnen

In Scheveningen werd bekendgemaakt dat Sailing Holland, de stichting die Team Holland managet, verder gaat voor de volgende Volvo Ocean Race. Of Bekking zal terugkeren voor een achtste editie zal blijken als de financiën rondkomen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zegt hij geen problemen te hebben met het feit dat hij de Volvo Ocean Race nooit gewonnen zal hebben: “Daar heb ik het niet moeilijk mee. Het is wat het is, ik kan het niet veranderen. Er kan er maar eentje winnen.”

Sprintetappes

Na de stopover van Göteborg breekt de periode aan, waarin mogelijke veranderingen aan format, route, regels, materiaal en dergelijke op de agenda komen. Bekking heeft daarover zijn eigen ideeën: “Laat de boten zoals ze zijn.” Wat de route betreft heeft Bekking een uitgesproken mening: “Ga het laatste deel in Europa via Nederland, Duitsland, Denemarken of Noorwegen naar hier. Maak er compacte pitstops van 48 tot 72 uur van. Dus sprintetappes. Ik zou daar dan wel minder punten voor geven, bijvoorbeeld een kwart. Vervolgens buiten finishen en een sprint naar binnen, waarmee je een kwart bonuspunt kunt verdienen.”