Door de wol geverfd

Review: Yoshi’s Woolly World (Wii U)

Yoshi, mijn favoriete Nintendo-held, draait alweer 25 jaar mee in de gamesindustrie. De groene sidekick van Mario maakte in 1990 zijn Japanse debuut in Super Mario World voor de SNES. Maar wat voor beest is Yoshi nou eigenlijk? Een dino of een draak?

Een rondje op het internet laat zien dat de meningen verdeeld zijn. In Japan wordt Yoshi vooral gezien als een draak, maar in het Westen gaat men uit van een dinosaurus. Nintendo kiest voor de gulden middenweg: Yoshi is een Yoshi. Wat we in ieder geval zeker weten, is dat hij in zijn nieuwste game van wol gemaakt is. Dat geldt eigenlijk voor alles in Yoshi’s Woolly World.

Aanval op Breiland

De game begint heel vreedzaam op een eiland in de Handwerkzee, met de ietwat melige naam Breiland. Daar leeft een groep Yoshi’s in de meest uitbundige en kleurrijke printjes gelukkig samen. Totdat de rust bruut verstoord wordt door de kwaadaardige tovenaar Kamek. Hij tovert bijna alle Yoshi’s terug in breigaren en gaat er met de buit vandoor. Jij zet als één van de overgebleven Yoshi’s de achtervolging in.

Daarvoor moet je verschillende werelden en levels doorlopen. Deze zitten vol met vijanden, obstakels en verborgen schatten. Om verder te komen heb je heel wat bolletjes wol nodig om mee te kunnen schieten. Vijanden zijn daarom nog nooit zo nuttig geweest als in Yoshi’s Woolly World. Net als Yoshi zijn ook zij gemaakt van wol. Het enige wat je hoeft te doen is ze opslokken met Yoshi’s lange tong en je wordt beloond met een bolletje wol. In de verschillende werelden zijn ook manden met wol te vinden.

Tijdens het spelen moet je goed opletten op de eerder genoemde verborgen schatten. Dat kunnen handige voorwerpen zijn, zoals hartjes waarmee je meer leven krijgt of bloemen waarmee je bonuslevels kunt vrijspelen, maar ook breigaren. Waarom die belangrijk zijn? Als je in elk level de vijf stuks breigaren terugvindt, dan wordt aan het einde een Yoshi weer in ere hersteld. Zo vul je beetje bij beetje Breiland weer aan.

Amiibo Yoshi

Je hoeft niet alleen te spelen met de welbekende groene Yoshi. Je kunt afwisselen met de nieuwe Yoshi’s die je steeds maakt, maar er is nog een extra optie. Het is namelijk ook mogelijk om de plastic amiibo-poppetjes te gebruiken bij deze game. Je moet hiervoor een amiibo tegen de Gamepad-controller houden en Yoshi krijgt een jasje in de stijl van het poppetje. Zo kun je bijvoorbeeld spelen met een Peach-Yoshi of Bowser-Yoshi.

Speciaal voor de game zijn er ook drie Woolly-varianten gemaakt van de Yoshi-amiibo (€19,99). Deze zijn echt gemaakt van wol en verkrijgbaar in de kleuren groen, roze en blauw. Ze zien er heel anders uit dan hun plastic broertjes, maar dat maakt deze amiibo in mijn eigen ogen nog schattiger en leuker om te verzamelen. Door deze op de Gamepad te plaatsen krijg je een extra Yoshi om te spelen in de game.

Toch liever alleen

Yoshi’s Woolly World kun je alleen spelen, maar ook met z’n tweeën waarbij speler 1 met de Gamepad speelt en speler 2 met de Wii-afstandsbediening. Persoonlijk keek ik erg uit om samen te spelen. In de praktijk viel het echter tegen. Er heerste een hoop chaos, de Yoshi’s liepen elkaar voortdurend in de weg, slokten elkaar telkens op en de belangrijke breigaren werden niet allemaal gevonden. Met als gevolg dat ik het level toch weer opnieuw moest spelen om de garen te vinden. Nee, dan speel ik deze leuke en schattige game toch liever in mijn eentje. Zo kun je in alle rust de verborgen schatten vinden en van Breiland weer een bruisend eiland maken vol met Yoshi’s.