Nieuws
795113
Nieuws

Analyse: Ontslagen Air France dweilen met de kraan open

Luchtvaartmaatschappij Air France, de zustermaatschappij van KLM  gaat de komende tijd ruim 3000 man ontslaan. Eindelijk lijkt er iets meer vaart te komen in het bezuinigingsprogramma van de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij. KLM gaf ruim een half jaar geleden al duidelijkheid, er moet € 700 miljoen bespaard worden en ook hier in Nederland zullen ruim 3000 banen verdwijnen in de komende jaren.

De contouren bij Air France zijn nu ook duidelijk nadat vorige week al bekend was geworden dat er investeringen in nieuwe vliegtuigen worden uitgesteld en € 80 miljoen bespaard moet worden door scherper inkopen. Het Franse personeel leek de dans te ontspringen, maar waarschijnlijk heeft topman Alexandre de Juniac deze week onder druk van het bestuur van Air France KLM ingegrepen.

Want twee weken geleden zei de topman van Air France, Frédéric Gagey, nog tegen De Telegraaf  in Miami dat Air France al zo veel mensen had laten gaan in de afgelopen jaren. De urgentie voor een ontslagronde leek bij hem te ontbreken. Dat er nu een voornemen is om meer mensen te laten gaan dan de eerder aangekondigde 800, is een signaal dat het ook bij Gagey is doorgedrongen dat het één voor twaalf is.

Tempo opgeschroefd?

En de komende tijd zal uit moeten wijzen of men inderdaad het tempo opschroeft in Frankrijk. Deze week weigerden de pilotenvakbond aan te zitten bij de onderhandelingen over de nieuwe bezuinigingsslag, omdat ze in een juridisch gevecht verwikkeld zijn over het inleveren van arbeidsvoorwaarden over de afgelopen jaren.  Met de zomer voor de boeg is het twijfelachtig of er na de zomer al overeenstemming kan komen met de vakbonden.

Dan nog zijn de ontslagen een druppel op de gloeide plaat. De voorgenomen banensanering betreft 5% van het totale personeelsbestand. Wat er echt nodig is om de concurrentie aan te kunnen, is een verhoging van de omzet en een structurele verlaging van het kostenniveau.  Maar daar kan slechts in bescheiden mate aan worden geschroefd aan Franse en Nederlandse zijde. Daarmee  blijft het dweilen met de kraan open bij Air France KLM.