Nieuws/Binnenland
795141
Binnenland

Ophef om nieuwe Coca-Cola commercial

VIDEO | De uitvinders van Coca-Cola waren in hun nopjes met de grote marketingcampagne die in 1971 uit kwam. De frisdrankgigant verzamelde mensen van over de hele wereld, zette ze op een heuveltop en liet ze zingen over hun liefde voor cola. Met succes. We raakten massaal verslingerd aan het drankje. Nu, 44 jaar later, verschijnt er een nieuwe versie van de campagne. Eentje waar Coca-Cola minder blij mee zal zijn..

Diabetespatiënten, mensen met obesitas en patiënten met ernstige tandproblemen spelen de hoofdrol in de remake van een Amerikaanse gezondheidsorganisatie.

Tegengeluid

Michael F. Jacobson, het brein achter de confronterende nieuwe clip, vertelt: "Tientallen jaren hebben grote bedrijven als Coca-Cola miljarden dollars besteed aan campagnes waarin de burger wordt misleid. Het drinken van deze suikerbommen zou zorgen voor 'een gelukzalig gevoel'. Het werd tijd voor een tegengeluid."

Jeffrey Gerber, een arts uit Denver, sluit zich bij Jacobson aan. "Ik zie dagelijks weer serieuze aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten voorbij komen, die regelrecht verband houden met de frisdrankconsumptie van de patiënt. Het is lastig om mensen te wijzen op dit gevaar, als ze aan de andere kant constant worden geconfronteerd met 'hippe' campagnes."

Nederlanders drinken nu jaarlijks gemiddeld bijna 100 liter cola, sinas en andere (koolzuurhoudende) drankjes. Daarnaast wordt ook nog zo'n 40 liter aan vaak mierzoete sappen gedronken.